tag:blogger.com,1999:blog-37677485.post392209918868790870..comments2024-03-22T20:37:06.611+08:00Comments on SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART): Masjid (Mosque of) Sultan, Kampung GelamRadzi Sapieehttp://www.blogger.com/profile/07561947015813731596noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-37677485.post-42630489260111989312010-03-03T00:42:43.589+08:002010-03-03T00:42:43.589+08:00Wassalam.
Bagus, bagus. Teruskan memberi input ya...Wassalam.<br /><br />Bagus, bagus. Teruskan memberi input yang berguna! :]Radzi Sapieehttps://www.blogger.com/profile/07561947015813731596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37677485.post-51570898411221147142010-03-03T00:14:21.942+08:002010-03-03T00:14:21.942+08:00Salaam...
Kubah punya banyak sejarah di sebalikny...Salaam...<br /><br />Kubah punya banyak sejarah di sebaliknya. Kita harus kembali ke zaman 2000 sblm masihi pd saat masyarakat China mula membuat sebuah kosmologi ttg bola langit. Setelah itu, masyarakat Yunani mulai berfikir bagaimana dunia ini terbentuk dan seperti apa bentuknya. Gambaran mereka sama spt masyarakat cina yg menurut Plato, "sebuah bola yg besar dgn cincin berwarna spt pelangi" Masyarakat Romawi pula menggambarkan langit sbg sebuah "bola raksasa". Perbezaan pandangan tersebut memperlihatkan bhw bentuk kubah bukan menjadi "hak cipta" dlm senibina Islam kerana turut digunapakai masyarakat/ tamadun lain di dunia. Kubah sebenarnya tidak sekadar memenuhi konsep senibina Islam tetapi memenuhi keperluan suasana ruang yang spiritual. Justeru, dlm konsep senibina, kubah adalah elemen yg telah diidentifikasi sbg sebahagian dari senibina Islam. Mengapa ianya menjadi elemen yg sangat penting dlm senibina Islam terutamanya Masjid? Kubah sebenarnya memiliki potensi untuk menjadi ruang yg secara akustik sgt luarbiasa kerana pada ruang yg mendatar, pantulan suara tidak akan menimbulkan gema. Pada kubah, gema yang kedengaran akan menjadi seolah2 berlebihan. Ini akan menjadi luarbiasa sekali jika kita berada di ruang2 masjid @ gereja kerana kita seolah2 mendengar suara bukan daripada seorang manusia tetapi dari sesuatu yg ghaib. Itulah sebabnya, banyak senibina pada abad pertengahan baik masjid atau gereja menggunakan kubah. Tentu sahaja kubah adalah sebahagian dari usaha arkitek untuk memberikan pengalaman ruang yg jauh lebih istimewa.Pengalaman ruang adalah kata kunci bagi senibina kerana ruang amat penting dlm senibina sebagaimana warna itu penting bagi seorang pelukis. Secara kesimpulannya, dapatlah dinyatakan bahawa rekabentuk kubah sebenarnya memenuhi fungsi tersendiri dlm konsep senibina. Namun, hanya falsafah yang membezakan antara senibina kubah di masjid dengan kubah di gereja. Ciri persamaan terhadap rekabentuk kubah yang wujud di antara satu masjid dengan masjid yg lain pula adalah hasil asimilasi budaya atau tamadun yg diadaptasi ke atas senibina sesebuah masjid (lihat senibina Masjid Cheng Hoo di Surabaya yg hiasan puncaknya mirip rekabentuk sebuah pagoda)Harleny Abd Arifhttp://www.jejakmihrabmimbar.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37677485.post-70641836185197123812010-03-02T15:16:20.251+08:002010-03-02T15:16:20.251+08:00Salam.
Menarik tajuk ni. Kita boleh lihat senibin...Salam.<br /><br />Menarik tajuk ni. Kita boleh lihat senibina Masjid Agung Damsyik yang dibina pada zaman Bani Umayyah. Ia menyerap banyak pengaruh seni bina Byzantine terutamanya lengkungan (arch) dan hiasan mozek.<br /><br />Senibina masjid Turki Uthmaniah juga lebih ketara. Masjid-masjid dibangunkan berdasarkan model seni bina Gereja Hagia Sophia di Istanbul.<br /><br />Lihat juga masjid-masjid di China...Merbawi Jr.noreply@blogger.com