Saturday, May 21, 2011

Makam (Tomb of) Raja Loyor

Tahun lepas saya telah membuat satu artikel bertajuk Makam Raja-raja Jembal (Tombs of the kings of Jembal) berdasarkan satu lawatan pusing Kelantan April 2008. Sekarang biarlah makam-makam Raja Jembal ini disentuh satu-persatu berdasarkan perjalanan terbaru yang dibuat penghujung 2010. Kiranya cerita bersambung dari Masjid (Mosque of) Mahmudi, Bachok .
Last year I have made an article titled Makam Raja-raja Jembal (Tombs of the kings of Jembal) based on a round trip of Kelantan April 2008. Now let the tombs of the kings of Jembal be touched one by one based on the latest trip which was made end of 2010. Consider this story continued from Masjid (Mosque of) Mahmudi, Bachok.



Dari Bachok saya meneruskan perjalanan ke utara melalui jalan persisiran pantai yang kemudian membelok barat ke pendalaman memasuki kawasan yang dipanggil Kota Jembal. Sebelum sampai ke pekan Kedai Lalat saya mengambil satu simpang kanan lalu sampai ke makam ini.
From Bachok I continued the journey up north through the coastal road which then turns west getting inland entering an area called Kota Jembal. Before reaching the small town of Kedai Lalat I took a right turn and arrived at this tomb.




Untuk pengetahuan Raja-raja Jembal adalah satu dinasti yang memerintah Kelantan dari Kota Jembal. Makam ini katanya milik Raja Jembal kedua yang dipanggil Raja Loyor.
For information the kings of Jembal a dynasty which ruled Kelantan from Kota Jembal. This tomb is said to belong to the second king of Jembal who is called Raja Loyor.

Raja Loyor dikatakan anak kepada Raja Sakti,pengasas dinasti Raja-raja Jembal.
Raja Loyor is said to be a son of Raja Sakti, founder of the kings of the Jembal dynasty.



Baginda juga dikatakan ayahanda kepada seorang pemerintah perempuan yang sangat terkenal dalam sejarah Kelantan iaitu Puteri Saadong.
His majesty is also said to be father of a female ruler who was famous in the history of Kelantan which is Puteri Saadong.





2 comments:

  1. Salam,

    Saya adalah cucu kapada Saad Shuri hj Muda di mana saya tahu kami ada kaitan dengan keturunan Raja Jembal/Puteri Saadong.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Saya adalah cucu kapada Saad Shri Hj Muda dari Kelantan. Waktu arwah ibu saya Siti Mariam Bte Saad masih hidup dia banyak menceritakan tentang Raja Jembal- Raja Loyor, Raja Sakti...dan juga Puteri Saadong ada berkaitan dari keturunan datuk-nenek saya.

    Abdul Aziz Ahmad

    ReplyDelete