Saturday, August 18, 2007

Masjid (mosque) of Kampung Laut

Nota: Hari ini saya terasa mahu menyiarkan kembali sebuah artikel mengenai Masjid Kampung laut yang dibuat sebulan lalu di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Untuk makluman, artikel bernama Masjid Kampung Laut, enough said! itu ditulis dalam konteks satu sessi perjalanan yang lakukan penghujung tahun lepas. Di sini, saya menirunya sebijik sepertimana ia ditulis dahulu. Yang berbeza cuma terjemahan dalam Bahasa Melayu yang merupakan identiti blogspot ini. Sila...
Note: Today I felt like republishing an article on the mosque of Kampung Laut made a month ago for my English blogspot BERPETUALANG KE ACEH. For information, the article called Masjid Kampung Laut, enough said! was written within the context of a session of travelling made at the end of last year. Here, I'm copying it lock, stock and barrel. The only difference is the Malay translation which is the identity of this blogspot. Cheers!

---------------------------------------

Selepas selesai hal di Masjid Tok Kenali, sampailah masanya untuk menziarahi sebuah lagi mercu tanda lama Kelantan, mungkin lebih terkenal dan penting, sebuah tempat bernama Masjid Kampung Laut. Masjid berusia 300 tahun ini berasal daripada Kampung Laut di sekitar timur-laut Kota Baru tetapi ia dikatakan telah ditinggalkan dalam keadaan buruk disebabkan banjir yang selalu melanda di sana. Maka itu ia dipindahkan ke Nilam Puri, lebih kurang 12 km barat-daya ibunegeri Kelantan itu.
After I'm done at Masjid Tok Kenali, it was time to visit another old Kelantanese landmark, perhaps a more famous and significant one, a place called Masjid (mosque of) Kampung Laut. The 300-year-old mosque originated from Kampung (village of) Laut north-east of Kota Bahru or so but was said to have languished in poor condition there because of constant flooding. Thus it was relocated to Nilam Puri, some 12 km south-west of the Kelantan capital.


Saya telah melalui arah ini beberapa kali kerana ia terletak di jalan besar menghala ke Tanah Merah. Semua bas ekspress menghala ke Pantai Barat daripada Kota Bahru mesti lalu di sini. Tetapi cuma pada 24 Disember 2006 baru saya akhirnya menziarahi Masjid Kampung Laut!

I've passed this route quite a few times since it is on the road to Tanah Merah... All express buses heading for the West Coast from Kota Bahru must pass here. But it's only on that 24th December 2006 that I finally made a visit to Masjid Kampung Laut!


Itu dia... Sesuatu yang menarik kan. Senibinanya serupa dengan Masjid Demak yang lebih terkenal di Pulau Jawa, Indonesia yang dibina sekitar abad ke 15 Masihi. Maka itu sesetengah orang percaya Masjid Kampung Laut adalah lebih tua daripada 300 tahun kerana ia adalah satu daripada beberapa sahaja bangunan di Kepulauan Melayu yang dibina dengan rupabentuk dan ciri-ciri serupa.

There... Quite something isn't it. The architecture is similar to the more famous Masjid Demak in the island of Java in Indonesia built sometime in the 15th century. Thus some believe Masjid Kampung Laut is much older than 300 years old as it is one of the rare few in the Malay Archipelago built using similar design and specifications.


Papantanda ini menceritakan penemuan rasmi mengenai masjid ini. Lihat dengan teliti di bawah...

The signboard here offers official findings on the mosque. Have a closer look down here...



Hmm... Ia kelihatan lebih senang dibaca semasa saya mula-mula menyunting bahagian ini menggunakan Photoshop. Tak mengapa, apa yang diceritakan di sini sama dengan apa yang saya telah perkatakan mengenai masjid ini...

Hmm... It looks more readable when I first editted this part using Photoshop. Nevermind, what is told here is similar to what I've already said about the mosque...


Apa yang tidak rasmi adalah bagaimana Masjid Kampung Laut ini dikatakan mempunyai kaitan dengan beberapa watak legenda bertaraf wali. Jika Masjid Demak di Jawa dikatakan telah didirikan oleh Wali Songo (Wali Sembilan) yang terkenal, Masjid Kampung Laut pula dipercayai telah dibina oleh satu lagi kumpulan wali (tidak ingat siapa) yang ada kena-mengena dengan Wali Tujuh, perkumpulan 7 orang wali yang sampai ke Tanah Melayu abad ke 14 Masihi.

What is not official though is how Masjid Kampung Laut is supposed to be related to some legendary saintly figures. If Masjid Demak in Java is said to be built by the famous Wali Songo (the nine saints), Masjid Kampung Laut is supposed to be built by another group of saints (can't recall who) said to be in turn related to the Wali Tujuh, a group of seven saints said to have arrived at the Malay Archipelago in the 14th century.

Sekarang, kumpulan Wali Tujuh mungkin tidak begitu terkenal seperti Wali Songo di Jawa tetapi sesetengah daripada mereka dipercayai berkedudukan jauh lebih tinggi dalam susun-atur kedudukan para wali. Contohnya, ketua Wali Tujuh, Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada semua Wali Songo. Seorang ahli kumpulan beliau (mungkin adik-beradik, mungkin sepupu. Yang pasti mereka ada tali persaudaraan), Sayyid Thanauddin dipercayai adalah juga AdiPutra, mahaguru yang mengajar Hang Tuah akan ilmu peperangan!

Now, the Wali Tujuh might not be as famous as Java's Wali Songo but some of them are believed to be much higher up in the hierarchy of Muslim sainthood. For example, the leader of Wali Tujuh, Sayyid Hussein Jamadil Kubra is said to be the grandfather of all Wali Songo. A member of his group (could be brother, could be cousin. What is sure, they are related), Sayyid Thanauddin is believed to be AdiPutra, the grandmaster who taught the famous Hang Tuah the art of war!


Legenda mengatakan sampai sekarang, sesetengah wali akan singgah atau berkumpul di Masjid Kampung Laut. Cuma mereka tidak dapat dilihat oleh orang biasa atau mereka datang menyamar sebagai orang lain, selalunya sebagai orang-orang tua yang kelihatan gila merayap tak tentu arah. Jadi jangan pula dianggap gadis-gadis bertudung di dalam gambar ini sebagai para wali ya... :]

The legend goes that until now, some saints would stop by or converge at Masjid Kampung Laut. It's just they can't be seen by common people or they would appear disguised as someone else, normally old folks who look like they are insane vagabonds. So don't take the covered ladies in the picture as the saints ya... :]


Menara Masjid Kampung Laut... Ada sesuatu yang menarik tentangnya...

Tower of Masjid Kampung Laut... There's something alluring about it...



Sampai masa untuk melangkah ke dalam...
Time to step inside...



Saya pun membuat solat wajib dan sunat. Kemudian tidur sejenak...

Did the obligatory and optional prayers. Then took a nap...


Satu pandangan akhir terhadap Masjid Kampung Laut sebelum menyambung pengembaraan. Destinasi yang bermain di dalam kepala adalah Bukit Panau dan Danau Tok Uban. Masalahnya saya terlalu penat setelah hampir 2 minggu mengembara dan berada di jalanan. Ketika itu, saya tidak tahu bagaimana hendak ke sana dan saya juga sedang dilanda demam yang agak berat selain diserang penyakit beguk! Yep... Pipi bengkak penuh kesakitan. Pelik, kenapa ia berlaku pada ketika ini dalam perjalanan.

A last look at Masjid Kampung Laut before continuing travel. The next destination in mind is Bukit Panau and Danau Tok Uban. Problem is, I was just too tired then after almost 2 weeks of travelling and being on the streets. I didn't know how to get there and I was suffering from heavy fever plus I got mums! Yep... The swollen cheek with the pain and such. Funny, why this happened at this juncture of travelling.


Setelah memikirkan hal ini sedalam-dalam, sambil mengenangkan bahawa saya mesti berada di Muar untuk sambutan Aidil Adha, saya membuat keputusan untuk memendekkan perjalanan. Jika awalnya, saya merancang untuk ke Bukit Panau dan Danau Tok Uban sebelum menghala ke Kedah, sebaliknya saya dapati diri ini mengambil bas daripada Nilam Puri terus ke Kuala Krai... Atau adakah ia daripada Nilam Puri ke Tanah Merah kemudian naik bas lain ke Kuala Krai? Ketika itulah saya berhenti di masjid yang gambarnya ada di atas.

After deliberating the issue for a while, taking into consideration that I have to be in Muar soon enough for the Aidil Adha celebration, I decide to cut the trip short. If earlier, I planned to go to Bukit Panau and Danau Tok Uban before heading for Kedah, instead I found myself taking the bus from Nilam Puri straight to Kuala Krai... Or was it Nilam Puri to Tanah Merah, then another bus to Kuala Krai? That's when I stopped at the mosque seen in the picture above.

Apapun, saya sudah menghala ke selatan. Kuala Krai terletak lebih kurang 100km (kalau tak salah ingatan) barat-daya daripada Kota Bahru. Yang peliknya, saya ternampak senibina tertentu pada menara kecil ini di dalam kawasan Masjid Kuala Krai...

Whatever, I was already headed southwards. Kuala Krai is some 100km (if I remember correctly) south-west of Kota Bahru. The funny thing is I noticed this particular archictecture at this small tower within the Kuala Krai mosque compound...

Perasan tak bahagian seperti lidah terjulur keluar daripada setiap sudut bumbungnya? Serupa seperti yang saya jumpa di sebahagian Perak dan Pulau Pinang (lebih pada bahagian tanah besar di Seberang Prai) dan Kedah

Notice the 'tounge'-like wood carvings jutting out from the corners of the roof? Similar to the ones I found in parts of Perak, Penang (more towards the mainland side at Seberang Prai) and Kedah.

Sepanjang saya mengembara ke sana ke mari, saya tidak pernah terjumpa rekabentuk sebegini di luar kawasan-kawasan yang disebut apalagi di Kelantan tetapi sekarang sudah ada satu di Kuala Krai. Apakah ada kaitan kawasan ini dengan Perak di mana terdapat banyak rekabentuk sebegitu? Saya meninggalkan kawasan itu dalam keadaan tertanya-tanya hingga ke hari ini!

As far as my travelling goes, I can't find this design outside the areas mentioned what more in Kelantan but now there's one in Kuala Krai. Is there any connection between this area and Perak where there's plenty of such designs? I left the area still wondering to this day!


Nota kaki: Rupa-rupanya perjalanan yang terbantut ketika itu 'diganti' balik dengan pengembaraan terbaru yang dibuat Julai 2007. Cerita-cerita berkaitan ada dinukilkan dalam bahasa Melayu di blogspot CATATAN SI MERAH SILU sementara perjalanan ke Bukit Panau dan Danau Tok Uban ada diabadikan di dalam blogspot ini dengan tajuk-tajuk Danau Tok Uban pula... (Now, Danau Tok Uban...), Mendaki Bukit Panau (Climbing Bukit Panau) dan Akhirnya, Masjid Brunei di Danau Tok Uban! (At last, the Brunei Mosque at Danau Tok Uban!) .

Footnote: As it turned out, the journey then which was cut short was 'replaced' by the latest trip made July 2007. Related stories were told in the Malay blogspot CATATAN SI MERAH SILU while journeys to Bukit Panau and Danau Tok Uban were immortalised in this blogspot under the titles Danau Tok Uban pula... (Now, Danau Tok Uban...) ,Mendaki Bukit Panau (Climbing Bukit Panau) and Akhirnya, Masjid Brunei di Danau Tok Uban! (At last, the Brunei Mosque at Danau Tok Uban!).

Thursday, August 16, 2007

Masjid (mosque of) Sungai Cincin dan makam (and tomb of) Sheikh Muhammad Nur

Assalamualaikum para pembaca sekalian. Kali ini, saya tergerak untuk bercerita tentang sebuah masjid lama berhampiran Kuala Lumpur dan kaitannya dengan seorang ulamak abad ke 20 yang dikatakan seorang wali Allah. Ini dia... Peace be upon you dear readers. This time I felt the urge to tell a story about an old mosque near Kuala Lumpur and its connection with a 20th Century religious teacher who is said to be a saint. This is it...



Cuma beberapa kilometer di utara sempadan Kuala Lumpur terdapat sebuah tempat bernama Sungai Cincin. Di sini letaknya peninggalan sebuah kampung tertutup termasuk Masjid Sungai Cincin yang diduduki para pengikut Tariqat Naqshabandiah-Khalidiyah yang diketuai Almarhum Sheikh Muhammad Nur.


Just a few kilometres or so north of the borders of Kuala Lumpur is a place called Sungai Cincin. Here lies what's remained of a once-closed village including the mosque of Sungai Cincin populated by a group of practioners of the Naqshabandiah-Khalidiyah Tariqat (Islamic mystic way) lead by the late Sheikh Muhammad Nur.


Sekarang, kebanyakan tulisan mengenai ulamak ini menyebut nama beliau sebagai Sheikh Mohd Noor atau Mohamad Nor. Tetapi biar saya memanggilnya sebagai Sheikh Muhammad Nur kerana saya percaya ini adalah nama dalam huruf Rumi yang lebih tepat berdasarkan nama itu yang berasal daripada perkataan Arab, iaitu Muhammad, nama Rasulullah SAW dan Nur yang bermakna cahaya, salah satu nama juga sifat Tuhan...


Now, most literature regarding this particular religious teacher mentioned his name as Sheikh Mohd Noor or Mohamad Nor. But let me refer to him as Sheikh Muhammad Nur as I believe this a more proper Romanised term of the name which is Arabic in origin, that is Muhammad as in the name of the Holy Prophet and Nur which means light, also one of the names and attributes of God...



Saya mula dapat tahu tentang kewujudan kampung ini serta kehadiran Sheikh Muhammad Nur setelah membaca sebuah buku bertajuk "7 Wali Melayu" beberapa tahun lalu. Saya tidak ingat bilakah ulamak ini hidup tetapi saya pasti dia hidup sezaman dengan beberapa ulamak terkenal seperti Tok Kenali di Kelantan dan Said Muhammad Linggi di Negeri Sembilan iaitu penghujung abad ke 19 Masihi sehingga tahun 1930an begitu.


I first got to know about the existence of this village and that of Sheikh Muhammad Nur after reading a Malay religious book "7 Wali Melayu " (The 7 Malay saints) a few years ago. I don't remember when he lived but I'm sure he existed in the same era as some religious teachers like Tok Kenali in Kelantan and Said Muhammad Linggi in Negeri Sembilan which is the end of the 19th Century until the 1930s or so.


Apa yang menarik, Sheikh Muhammad Nur telah mendapat sebidang tanah kurniaan Sultan Selangor lalu mendirikan sebuah kampung tertutup yang cuba mencontohi kehidupan zaman Rasulullah SAW selagi boleh. Maka di kampung itu, orang lelaki dan perempuan tidak boleh bergaul bebas seperti di luar dan semua orang mesti menutup aurat selain tidak boleh menghisap merokok.


What's interesting, Sheikh Muhammad Nur got a piece of land granted by the Sultan of Selangor and built a closed village which tried to emulate the life-style during Prophet Muhammad's time as close as possible. And so in the village, there was no free mixing between men and women like in the outside world and everyone must cover their aurat (body parts that should be covered as prescribed in Islam including a woman's hair) besides no smoking there.


Lebih menarik lagi, semua penduduk diterapkan ajaran Tariqat Naqshabandiah-Khalidiyah seperti yang pernah dibawa oleh Sheikh Abdul Wahab di Kampung Babussalam di Sumatera abad ke 19. Sheikh Muhammad Nur bukan sahaja dipandang sebagai seorang ulamak yang berwibawa malah dianggap sebagai seorang wali Allah yang memiliki pelbagai karamah!


What's more interesting, every villager is taught the Naqshabandiah-Khalidiyah Tariqat as brought by Sheikh Abdul Wahab at Kampung Babussalam in Sumatera in the 19th Century. Sheikh Muhammad Nur was not only looked upon as an able teacher, in fact he was considered as a saint of Allah who possessed many charismatic gifts!




Satu perbuatan unik yang disarankan beliau untuk pengikut Tariqat yang mahu memahami serta melihat sendiri akan realiti sebenar alam ini ialah dengan cara berbaring di dalam sebuah kubur olok-olok seperti seorang mayat untuk suatu waktu. Mereka yang telah melaluinya melaporkan telah mengalami pengalaman magis (sesetengahnya sangat menakutkan!) seperti berjumpa malaikat dan disoal tentang perbuatan mereka di dunia selain melihat alam-alam yang akan datang!


One unique practice he prescribed for the Tariqat followers to understand and see for themselves the reality of the universe is to lie inside a mock grave like a corpse for certain period. Those who have done so reported experiencing such magical (some of it very scary!)things like meeting the angels and being questioned about their deeds on earth apart from seeing the other worlds to come!


Sekarang, mungkin ramai orang akan memandang serong akan perkara ini kerana ia amat susah untuk diterima pemikiran moden. Apapun, untuk mereka yang yakin, perkara sebegini memang wujud. Di atas ialah lubang kubur olok-olok di sebelah Masjid Sungai Cincin yang masih wujud sehingga ke hari ini. Cuma ia tidak lagi digunakan sejak Sheikh Muhammad Nur meninggal dunia beberapa dekad yang lalu... Nampaknya tidak ada lagi orang di situ yang mempunyai kebolehan untuk memberi petunjuk kepada orang lain agar dapat melihat alam selepas mati...


Now, some would scoff at this as it is just too incredible for the modern-mind to believe. Nevertheless for those who have faith, such things do exist. Above is a picture of the mock grave next to the Sungai Cincin mosque which still exists until today. It's just that it hasn't been used since Sheikh Muhammad Nur passed away decades ago... It seems, there's no one around as competent as him to guide people to see the world after death...



Kolam wudhuk Masjid Sungai Cincin.


Adapun saya telah beberapa kali pergi menziarahi masjid ini tetapi lawatan kali ini yang dibuat minggu lepas terlebih istimewa kerana ia dibuat atas saranan seorang teman wanita yang amat saya sayangi. Teman wanita yang pernah pergi ke Masjid Kampung Hulu di Melaka (klik Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung serta (and) Kampung Hulu untuk cerita berkaitan masjid ini) sekitar setahun lalu terasa rindu hendak ke sana lagi tetapi tidak berpeluang kerana sebab-sebab tertentu. Maka dia bertanya kepada saya jika ada masjid lama di sekitar Kuala Lumpur dengan aura yang hampir serupa. Lalu saya bawa dia ke masjid ini. Alhamdulillah! Ternyata ada hikmahnya...


The pool for wudhuk (ritual purification by water) at the mosque of Sungai Cincin.


As it is, I've been to this mosque a few times but the latest visit made last week was more special as it was made upon the recommendation of a girlfriend whom I dearly love. This girlfriend have been to the Kampung Hulu mosque in Melaka (click Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung serta (and) Kampung Hulu for a story on the mosque) about a year ago and wanted to go there again but don't have the opportunity yet because of certain obstructions. So she asked me if there's any old mosque around Kuala Lumpur with a similar aura. So I took her to this mosque. Thank God! It appears there's a good reason...



Sebahagian daripada kompleks Masjid Sungai Cincin, sebuah bangunan kayu di sebelah bangunan utama masjid dengan menara yang amat unik...


Part of the Sungai Cincin mosque complex, a wooden building beside the main mosque building with a very unique tower...



Saya tak pasti apakah asal-usul sebenar bangunan ini. Mungkin ia adalah bangunan masjid yang asal sebelum dibina bangunan batu?


I'm not sure the real history behind this building. Maybe it is the original mosque building before the brick one was built?



Masjid ini juga memiliki sebuah dewan yang dirasmikan tahun 1989...


The mosque also has a communal hall which was officiated in 1989...



Kami sampai sejurus sebelum masuk waktu Zuhur lalu pergi solat berjemaah...


We came in time for the Zuhur prayers and joined the congregation...


Oh... Bersebelahan Masjid Sungai Cincin, terletak bangunan makam Sheikh Muhammad Nur...


Oh... Just beside the mosque of Sungai Cincin is the Sheikh Muhammad Nur tomb building...


Walaupun saya pernah sampai ke sini sekurang-kurangnya 7 kali, saya tidak pernah masuk ke dalam bangunan makam yang sentiasa terkunci sehinggalah sampai lawatan ini... Rupa-rupanya ada hikmah saya membawa teman wanita ini bersama. Entah kenapa selama ini saya tidak pernah tergerak untuk meminta kunci untuk masuk ke bangunan makam tetapi teman wanita yang baru kali pertama sampai ini pula telah bertanya tentang kunci makam... Dan dengan kuasa Allah, dia telah terserempak dengan makcik yang memegang kunci semasa solat Zuhur berjemaah tadi!


Although I've been here at least 7 times, I've never been to the tomb building which is locked all the time until this particular visit... As it turns out, there's a good reason why I brought this girlfriend along. Don't know why, all this while I never felt the urge to ask for the keys to get inside the building but the girlfriend which came for the first time was the one asking for it. And with God's permission, she met the elderly lady who kept the keys while joining the Zuhur congregational prayers!



Dipendekkan cerita, kami pun masuk ke dalam... Kelihatan lah kubur-kubur ahli keluarga Sheikh Muhammad Nur...


To cut the story short, we went it... There appears the graves of Sheikh Muhammad Nur's family members...



Inilah makam Almarhum Sheikh Muhammad Nur, seorang ulamak yang dinyatakan sebagai seorang daripada 7 Wali Melayu dalam zaman terdekat ini. Al-Fatihah untuk Almarhum serta keluarganya. Amin!


This is the tomb of Almarhum (the late) Sheikh Muhammad Nur, a religious scholar who is mentioned among the 7 Malay saints of recent times. Al-Fatihah for Almarhum and his family. Amen!

Monday, August 13, 2007

Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung serta (and) Kampung Hulu

Ini adalah sebuah cerita bergambar berdasarkan satu perjalanan ke Melaka beberapa bulan yang lepas. Ketika itu, saya baru sahaja mendarat daripada Pulau Besar lalu dihubungi seseorang yang mengenali saya melalui Internet. Dia kemudian membawa saya berjalan ke beberapa tempat di Melaka. Inilah gambar-gambarnya...
This is a pictorial story based on a trip to Melaka a few months back. Then, I just landed from Pulau Besar and was contacted by someone who got to know me through the Internet. He took and drove me to a few places in Melaka. These are the pictures...

Perigi Hang Tuah di Duyung, Melaka. Perigi ini dikatakan telah digali oleh pahlawan Melayu lama tersohor Hang Tuah yang menjadi laksamana empayar Melaka abad ke 15 Masihi. Kata orang, air perigi ini boleh dibuat ubat. Wallahualam...
The well of Hang Tuah at Duyung, Melaka. The well is said to be digged by the distinguished olden Malay warrior Hang Tuah who became the admiral of the Melaka empire in 15th Century AD. People said, the water from the well can cure people. God knows best...

Masjid Duyung tidak jauh daripada Perigi Hang Tuah...
The mosque of Duyung not far from Hang Tuah's well...

Di masjid itu terdapat sebuah kolam yang airnya dikatakan turut boleh dijadikan ubat...
At the mosque is a pool with water which is also said to be able to cure people...

Menara Masjid Duyung. Cantik bukan?
The tower of Duyung's mosque. Beautiful isn't it?

Kubah atau bumbung masjid yang bertingkat-tingkat...
The mosque's main roof or doom built in layers...

Sejarah masjid tertulis pada batu peringatan...
History of the mosque inscribed on a commemorative stone...

Kawasan kubur Islam di belakang dengan papan-tanda menuju ke Perigi Hang Tuah...
The Islamic cemetery with a sign-board to Hang Tuah's well...

Ini pula papan tanda untuk Masjid Kampung Hulu yang terletak di tengah-tengah bandaraya Melaka...
This is the sign-board for the mosque of Kampung Hulu which is situated right in the middle of the city of Melaka...

Lihat rekabentuk masjid ini yang merupakan rekabentuk biasa masjid-masjid lama Melaka...
Look at the mosque's architecture which is the normal architecture for old mosques in Melaka...

Kolam wudhuk Masjid Kampung Hulu...
The pool for wudhuk (ritual purification by water) at the mosque of Kampung Hulu...

Pemandangan dari hadapan masjid. Untuk pengetahuan, Masjid Kampung Hulu yang dibina tahun 1728 dikatakan sebagai masjid paling tua di Malaysia yang masih mengekalkan bangunan serta tapak asal.
View from the mosque's front. For information, the mosque of Kampung Hulu built in 1728 AD is said to be the oldest mosque in Malaysia still maintaining its original building and site.

Pintu gerbang utama masuk ke kawasan masjid. Masjid Kampung Hulu juga menjadi salah sebuah masjid kegemaran untuk orang-orang yang beramal dan beriktikaf terutama mereka yang berminat dengan hal-hal kebatinan. Sekian... :]
The main entrance to the mosque compound. The mosque of Kampung Hulu is also one of the favourite mosque for those deep in practice and for spending the night in vigil especially among those interested in esotoric matters. That's all... :]

Masjid (mosque of) Zahir

OK... Sampai masanya untuk menyambung cerita...
OK... Come the time to continue telling stories...

Lihat pintu bangunan ini...
Look at this building's door...

Look at the roof from inside...
Lihat bahagian dalam bumbung...


Kalau nak tahu, inilah Masjid Zahir di Alor Setar, Kedah!
If you want to know, this is the Zahir mosque in Alor Setar, Kedah!

Masjid Zahir adalah masjid diraja Kedah. Zahir bermaksud nyata, berlawanan dengan Batin yang tidak dapat dilihat. Apabila melihat nama Zahir ini, terus saya teringat akan gelaran raja-raja dahulukala yang memerintah kerajaan Pasai dalam wilayah Aceh sekarang... Gelaran raja-raja iaitu Sultan Malikul Zahir... Apakah ada kaitan?
The Zahir mosque is the royal mosque of Kedah. The word Zahir is Arabic meaning clear and apparent as opposed to Batin which can't be seen because it's inside, more spiritual and hidden in nature. When I looked at the name Zahir, what came to mind is the old royal title for the rulers of the kingdom of Pasai in modern-day Aceh... The title of kings then was Sultan Malikul Zahir... Is there any connection?

Sungai Kedah dilihat daripada kawasan masjid.
Memang ada kaitan tertentu antara kerajaan Kedah dan Pasai dahulukala. Keluarga diraja kedua-dua buah kerajaan pernah berkahwin antara satu sama lain. Malah di sebuah tempat bernama Minye Tujuh (kalau tak salah) di Aceh, terdapat sebuah batu nesan yang menyatakan Kedah dan Pasai serta perairannya berada di bawah pemerintahan raja yang sama!
The Kedah river seen from the mosque's compound.
Of course there is a certain relationship between the kingdoms of Kedah and Pasai in the olden days. The royal families of both kingdoms did marry into each other. In fact, in a place called Minye Tujuh (if I'm not mistaken) in Aceh, there is a tombstone stating Kedah and Pasai along with its waters were under the rule of the same monarchy!

Sebenarnya, catatan pada batu nesan itu yang dibuat dalam bahasa Melayu kuno bercampur Sanskrit dan Arab berbunyi begini...
Actually, the inscriptions on the tombstone made in very old Malay mixed with Sanskrit and Arabic sounded like this...

Hijrah Nabi mungstapa yang prasaddha
Tujuh ratus asta puluh savarasaa
Haji catur dan dasa vara sukra
Raja iman varda rahmat Allah.

Gutra bharu bhasa (ng) hak Kadah Pase.
Matarukk tasih tanah samuha
Ilahi ya rabbi tuhan samuha
Taruh dalam svarga tuhan tutuha.

Terjemahannya: Pada hari Jumaat 14 Zulhijjah 781 Hijrah (1380 Masihi), seorang puteri yang beriman kembali ke rahmatullah... Puteri daripada keturunan “Gutra Bharu Bhasa” atau “Kaum Bahasa Baharu”, penganut-penganut budaya baru iaitu agama Islam serta mempunyai hak dan kuasa ke atas Kedah dan Pasai, dan atas segala laut dan darat. Ilahi ya Rabbi, Tuhan semesta ‘alam, letakkanlah beliau di dalam syurga.
The translation: On Friday 14 Zulhijjah 781 Hijrah of the Islamic calender (equivalent to the year 1380 AD), a pious princess returned to the presence of God (as in died)... A princess descended from "Gutra Bharu Bhasa" or "the people of the new language", the people who brought a new culture and faith that is Islam and have authority and power over Kedah and Pasai, on land and see. God and Lord, the master of all the universe, do put her in heaven.

Siapakah puteri yang dimaksudkan. Sesetengah pengkaji percaya, baginda adalah Ratu Nur Ilah yang memerintah Pasai sebelum 1380 AD sementara Kedah telah diperintah sejak ayahanda baginda, Sultan Malikul Zahir menaiki takhta 1326.
Who is the princess referred to? Some scholars believe she is Queen Nur Ilah who ruled Pasai before 1380 AD while Kedah was already under the rule of her father Sultan Malikul Zahir Thani who ascended the throne in 1326.

Batu penanda Masjid Zahir pula menyatakan masjid ini dibina berdasarkan senibina masjid di Langkat, sebuah wilayah di selatan Aceh sekarang dan utara daripada wilayah Sumatera Utara. Sebenarnya, berdasarkan persempadanan sekarang yang ditetapkan para pemerintah Indonesia di Jakarta, Langkat setakat sebuah daerah di dalam Sumatera Utara. Apapun Langkat pernah menjadi keSultanannya yang tersendiri sementara Sumatera Utara pula merupakan wilayah keSultanan Deli. Kedua-dua kerajaan pernah berada di dalam kekuasaan Aceh sementara Aceh dahulukala berada di bawah penguasaan Pasai. Nampak tak kaitannya?
This commemorative stone at the Zahir mosque says the mosque was built based on the mosque architecture in Langkat, a province south of modern-day Aceh and north of Sumatera Utara. Actually, under the current borders defined by the rulers of Indonesia in Jakarta, Langkat is just a district within Sumatera Utara. Whatever, Langkat used to be its own Sultanate while Sumatera Utara was a province within the Deli Sultanate. Both kingdoms used to be under the rule of Aceh while Aceh of olden days was under the rule of Pasai. See the connection?