-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Monday, July 16, 2007

Kuala Lipis, bandar yang comel! (Kuala Lipis, a cute town!)

Assalamualaikum kawan-kawan dan para pembaca sekalian. Adapun akhir sekali saya ada membuat posting dalam blogspot-blogspot saya adalah pada Isnin minggu lepas di Raub, posting yang ke 141 di CATATAN SI MERAH SILU, ke 66 di BERPETUALANG KE ACEH dan ke 33 di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Keesokannya di Kuala Lipis, saya ada membuat sedikit pembetulan serta penambahan dalam penulisan tetapi bukannya posting baru.

Peace be upon you friends and readers. The last time I made any postings in my blogspots was on Monday last week in Raub, the 141th posting in CATATAN SI MERAH SILU, 66th in BERPETUALANG KE ACEH and 33th in SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . The next day in Kuala Lipis, I did some corrections and additions in my writings but no new posting.

Seperti diterangkan dalam posting terakhir di CATATAN SI MERAH SILU iaitu artikel bertajuk, Ketinggalan dua buah bas... saya ada sedikit kegilaan tentang nombor. Maka setelah membuat sejumlah posting dengan nombor-nombor yang ada makna tertentu buat diri ini, saya berazam tidak akan membuat apa-apa posting baru sehingga sampai tarikh yang sesuai.

As explained in my last posting at CATATAN SI MERAH SILU in the article Ketinggalan dua buah bas... I have an obsession with numbers. And so, after making a number of postings which adds up to numbers which had a certain meaning for this self, I pledged not to make any new postings until a suitable date arrives.

Hari ini sudah masuk 1 Rejab, bulan Islam yang juga dikatakan bulan Allah. Sampailah masanya untuk memecahkan 'kebuntuan'. Untuk makluman, saya kini berada di Baling, Kedah... Semalam sempat menziarahi beberapa tempat yang dikaitkan dengan lagenda Raja Bersiong, setelah bermalam 5 hari di Kelantan termasuk di Masjid Brunei, Danau Tok Uban dan Masjid Tok Kenali di Kubang Kerian.

Today enters 1st of Rejab, the Islamic month said to be the month of God. So comes the time to break the ice. For information, I'm currently in Baling Kedah... Yesterday, I managed to visit some areas associated with the legendary figure Raja Bersiong (the king with fangs!), after spending 5 nights in Kelantan including at the Brunei mosque in Danau Tok Uban and the mosque of Tok Kenali in Kubang Kerian.

Di sini, saya akan mula bercerita kembali. Biar dimulakan dengan sedikit cerita bergambar tentang Kuala Lipis ya, bandar terakhir di mana saya ada membuat penambahan dalam isi blogspot (tetapi bukan posting baru, setakat penambahan cerita dalam Ketinggalan dua buah bas...) Ini dia...

Here, I will start telling stories again. Let us start with pictorial stories on Kuala Lipis ya, the last town where I made some additions in the blogspot (but no new posting, just some additions in the article
Ketinggalan dua buah bas...) This is it...

Oh! Untuk makluman, Kuala Lipis dikatakan sebagai ibunegeri pertama Pahang 'moden'. Yang dimaksudkan moden di sini adalah ibunegeri setelah Pahang berjaya dikuasai Inggeris, bermula tahun 1880an begitu, satu tempoh masa yang menyaksikan Bendahara Wan Ahmad diangkat menjadi Sultan dengan sokongan penjajah.

Oh! For information, Kuala Lipis is said to be the first capital of 'modern' Pahang. What is meant by modern here is that it was the capital after Pahang went under English (or British) rule, starting in the 1880s, a period which also saw Bendahara (something like Prime Minister) Wan Ahmad raised to become Sultan (like a king) with the colonialist's support.

Adapun Kuala Lipis ini terletak sekitar 60km daripada Raub. Ia mendapat nama sempena kuala Sungai Lipis yang terletak tidak jauh daripada situ, kuala yang bertemu Sungai Jelai, salah sebuah sungai utama di Pahang.

Kuala Lipis is situated some 60km from Raub. It was named after the estuary (kuala) of the Lipis river not far away, the estuary which met Sungai Jelai, one of the main rivers in Pahang.

Pada saya, Kuala Lipis mempunyai tarikan yang tersendiri terutama kerana kehadiran bangunan-bangunan lama sebelum Perang Dunia Kedua yang agak comel. Hmm... Kita sambung cerita dengan gambar ya...

For me, Kuala Lipis has it's own attractions especially the existence of old pre-World War Two buildings which are rather 'cute'. Hmm... Let's continue with pictures ya...



Ini adalah gambar pertama yang diambil sebaik sahaja sampai ke Kuala Lipis. Kereta Mercedes dengan plet nombor WGW 3300 yang diletakkan setentang dengan menara masjid lama Kuala Lipis seakan mempunyai satu makna yang tersirat buat diri saya.

This is the first picture taken immediately upon arriving at Kuala Lipis. A Mercedes with plate number WGW 3300 parked in-line with the minaret of the old mosque of Kuala Lipis seemed to hold a certain meaning for me.

Perhatikan dengan teliti. Aras ketinggian tempat letak kereta ini sama dengan perhentian bas tempat saya turun daripada Raub. Masjid lama yang dibina tahun 1888 ini pula terletak lebih kurang 15 kaki ke bawah sementara di belakang masjid pula terdapat Sungai Jelai dengan aras biasa airnya sekitar 20 kaki lagi ke bawah.

Look carefully. The parking lot is of the same height and level as the bus station where I embarked from Raub. In turn, the old mosque built in 1888 is situated some 15 feet under while behind the mosque, there lies the river of Jelai with its normal water level at 20 feet more underneath.

Menurut cerita tempatan, Kuala Lipis pernah dilanda banjir besar sehingga meliputi stesyen bas. Yang peliknya, masjid lama pula tidak tenggelami air sedangkan kedudukan lebih ke bawah!

According to the locals, Kuala Lipis once suffered from severe flood which reached the bus station. What is weird, the old mosque was not touched by the flood although it is situated at lower ground!

Masjid jamek Kuala Lipis dilihat daripada stesyen keretapi...

The main mosque of Kuala Lipis seen from the train station...



Stesyen keretapi Kuala Lipis. Pada awalnya, saya bercadang untuk menaiki keretapi jam 2.30 atau 3.15 petang untuk ke Kelantan. Selepas itu tidak ada lagi perkhidmatan sehingga jam 3 pagi! Tetapi saya terleka membuat pembetulan dan penambahan yang patut dalam blogspot di sebuah Internet Cafe sehingga tertinggal kedua-dua keretapi!

Kuala Lipis train station. At first, I planned to take the 2.30 or 3.15pm bus to Kelantan. After that, there won't be any service until 3 in the morning! But I was so engrossed making corrections and additions to the blogspot at an Internet Cafe until I missed both trains!



Ini adalah medan makan berhadapan dengan lorong masuk ke stesyen keretapi... Suasana di sini agak meriah, saya pun singgah untuk minum kopi sebentar.

This is the food and beverage area in front of the road towards the train station... It felt so alive, so I stopped a while for coffee.

Tidak lama kemudian, timbul rasa untuk mengambil gambar. Sebaik sahaja gambar diambil, lelaki India di dalam gambar (yang memalingkan muka) itu meminta supaya gambarnya jangan dimasukkan dalam suratkhabar! Apa? Dia ingat saya ini wartawan ke? Heh! :]

Soon enough, I feel like taking pictures. As soon as this one is taken, an Indian gentlemen in the picture (the one looking away) asked that the picture not be entered in the newspapers! What! Does he think I'm a reporter? Hah! :]


Ini pula stesyen bas Kuala Lipis. Sempatlah menggantung poster promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" di bawah papan tanda stesyen bas...

This is the bus station of Kuala Lipis. Had the time to hang the promotional poster for the "Berpetualang ke Aceh" book series under the station's sign-board...



Saya singgah makan petang di satu dereten warung... Kelihatan pula seorang lelaki India menolak begitu banyak barangan. Terasa mahu merakamkan...

I stopped by at some stalls for tea... There appeared an Indian man pushing so much goods. Felt like recording it...


Orang menjual durian di hadapan stesyen bas

Hawkers selling durian in front of the bus station



Kelihatan lagi lelaki India tua tadi menarik barangan lain pula!

The old Indian man showed up again, pulling a different set of goods!


Ini pula gambar jambatan merentangi Sungai Jelai yang diambil daripada bas jam 6 ke Gua Musang, Kelantan. Selepas tertinggal keretapi petang, saya harus memilih samada menunggu sehingga pagi buta untuk perkhidmatan keretapi seterusnya, bermalam di Kuala Lipis atau mencari kenderaan lain ke Kelantan. Rasanya tidak sabar mahu Kelantan... Kebetulan masih sempat untuk mengejar satu-satunya bas ke Gua Musang... Maka ke situlah saya hari itu! Bye! :]

This is a picture of the bridge crossing Sungai Jelai taken from inside the 6pm bus to Gua Musang, Kelantan. After missing the afternoon trains, I must choose whether to wait till the wee hours for the next train, sleep at Kuala Lipis or find another means to get to Kelantan. Felt unpatient to go to Kelantan... It happens there's still enough time to get the only bus to Gua Musang... So there I went for the day! Bye! :]

No comments: