-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Friday, June 29, 2007

Rumah Melayu lama di Kampung Baru (An old Malay house in Kampung Baru)

Ini ialah gambar sebuah rumah lama di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Rumah yang terletak sebaris dengan masjid Kampung Baru ini (terlupa pula nama jalannya, kalau tak salah ingatan Jalan Raja Muda) memiliki rekabentuk yang agak menarik sehingga saya terasa wajib untuk mengambil gambar agar dapat dikongsi bersama di blogspot ini. Lagipun bukankah blogspot ini asalnya diterbitkan untuk berkongsi gambar-gambar serta cerita yang melibatkan seni Melayu lama termasuk senibina? Lama juga tidak bercerita tentang senibina Melayu di sini... Terlalu banyak perkembangan lain turut ingin dikongsi bersama.
This is a picture of an old house in Kampung Baru, Kuala Lumpur. The house situated along the same block as the Kampung Baru mosque (forgot the name of the street, methinks Jalan Raja Muda) has a rather interesting design such that I felt obliged to snap pictures so it can be shared in this blogspot. Furthermore, wasn't this blogspot made for sharing pictures and stories which involve Malay olden arts including architecture? It's been quite a while since we talk about Malay architecture here... Too much other developments demand to be shared too.
Adapun umur rumah ini tidak dapat saya pastikan kerana tidak ada sumber rujukan yang boleh dipercayai seratus peratus ketika itu. Saya terserempak dengan rumah ini ketika hendak makan tengahari di Kampung Baru. Masalah mencari tempat meletak kereta membawa saya untuk pergi ke gerai yang tertera di gambar bawah... Rumah ini terletak bersebelahan sehingga terasa wajib bertandang sebentar. Sayangnya, tuan rumah ini sudah lama meninggal dunia, yang ada cuma penyewa rumah yang kurang arif akan sejarah sebenar rumah ini.
I can't verify the age of the house as there was no source of reference which can be relied on a hundred per cent then. I came across this house while going for lunch at Kampung Baru. The problem of finding a place to park the car brought me to go to the stall in the picture below. The house is situated beside and I feel I must make a short visit. Too bad, the owner has long died, what remained are people who rented the house and not well-versed in the actual history of the house.


Oleh kerana saya masih belum selesai makan, saya telah meminta teman wanita yang turut bersama supaya bertanya tentang sejarah rumah itu kepada orang yang kelihatan duduk di sana. Semasa itu, saya tidak tahu mereka sekadar menyewa sahaja. Tidak lama kemudian, teman wanita itu kembali ke tempat saya duduk lalu menyatakan rumah itu sudah berumur beratus-ratus tahun.
Since I haven't completed lunch, I asked a girlfriend which came along to find out the history of the house from some people who looked like they are staying there. At the time, I didn't know they were just renting the place. Not long after, the girlfriend returned to where I was sitting and said the house is hundreds of years old.
Bagi saya, jawaban ini kurang tepat kerana setahu saya, kawasan Kampung Baru itu sendiri cuma didirikan dalam abad ke 19 Masihi. Mungkin rumah itu berumur lebih 100 tahun tetapi 200 tahun atau beratus-ratus tahun? Rasanya mustahil!
To me the answer is not good enough since as far as I know, the area of Kampung Baru itself was only developed in the 19th century. Maybe the house is more than 100 years old but 200 years or hundreds of years? Methinks it's impossible!


Apapun, saya dapat tahu, perempuan tua yang duduk di rumah ini bersama keluarganya telah menyewanya lebih 20 tahun, selepas tuan rumah yang asal meninggal dunia. Perempuan yang berasal daripada Taiping, Perak ini telah menjadikan sebahagian rumah ini sebagai kedai makan. Whatever, I found out, the elderly lady staying at the house with her family have rented the place for more than 20 years, after the original owner of the house died. The lady who hails from Taiping, Perak turned parts of the house into a food stall.

Saya cuba bertanya kepadanya tentang asal-usul tuan rumah yang sudah meninggal itu. Apakah ada kena mengena dengan orang Bugis, memandangkan kawasan Kampung Baru itu sendiri pernah menjadi penempatan kerabat diraja Bugis dan para pengikut mereka... Sebab itu nama-nama jalan di situ banyak memakai nama raja seperti Jalan Raja Alang. Untuk makluman, kerabat diraja Selangor adalah dari keturunan Bugis... Anak cucu Raja Lumu ibni Daeng Chelak yang datang ke Semenanjung Malaysia abad ke 18.
I tried to ask her about the origins of the owner who died. Is there any connection with the Bugis people, considering that Kampung Baru area itself used to be a settlement for Bugis royalty and their followers... That is why the name of the roads there use the term "raja" (literally translated as "king", in this case a hereditary title for royalty) such as Jalan Raja Alang. For information, the royalty of Selangor (the state which in which Kuala Lumpur including Kampung Baru used to belong before it became federal territory) are of Bugis descend... The offsprings of Raja Lumu son of Daeng Chelak who came to Peninsular Malaysia in the 18th century.
Atau mungkin ada kena-mengena dengan Aceh? Kerana ramai orang Aceh berniaga dan bermastautin di sekitar kawasan Kampung Baru terutama di Chow Kit? Lagipun pada mereka yang tahu, memang wujud hubungan rapat antara kerabat diraja Aceh dengan kerabat diraja Bugis!
Or maybe it is related to Aceh? Because many Acehnese do business and settle in and around the area of Kampung Baru especially in Chow Kit? Furthermore for those in the know, there exists a close relationship between the royalty of Aceh and that of Bugis!



Saya bertanyakan soalan tersebut sambil melihat tangga di atas. Cantik! Itu yang saya ambil gambarnya. Perempuan tua itu berkata, mungkin saya patut mencari waris tuan punya rumah ini... Katanya, ada seorang bernama Sharif yang duduk di rumah lain di sekitar Kampung Baru ini!
I asked the question while looking at the staircase above! Beautiful! That's why I took the picture. The old lady said, maybe I should find family members of the deceased house owner. She said there is one by the name Sharif staying at another house around Kampung Baru!
Tersentak saya mendengar nama itu. Ini kerana perkataan Sharif ada digunakan sebagai gelaran untuk anak cucu Nabi Muhammad SAW terutama daripada cabang Saidina Hassan, cucu sulung baginda. Tetapi nama Sharif yang bermakna "Yang Mulia" juga digunakan sebagai nama rakyat biasa, contohnya Muhammad Sharif. Kalau ada darah keturunan Rasulullah, selalunya nama Sharif ini dipakai turun-temurun oleh setiap ahli keluarga lelaki, contohnya Sharif Ali bin Sharif Ajlan.
I was quite surprised to hear that name. This is because the name Sharif is also used as a title for the offsprings of Nabi Muhammad SAW (the last prophet of Islam) especially from the branch of Saidina Hassan, his eldest grandson. But the name Sharif which means "The noble one" is also used as a name for commoners, for example Muhammad Sharif. For people with the blood of the Prophet, often the name Sharif is used all throughout the ages for every male member of the family, for example Sharif Ali son of Sharif Ajlan.



Perempuan tua itu tidak dapat memastikan apakah nama Sharif milik anak cucu tuan rumah yang sudah meninggal itu adalah nama keluarga atau nama persendirian. Saya pula tersenyum lebar mengingatkan bahawa kerabat diraja Bugis juga ada kaitan dengan keluarga Sharif keturunan Rasulullah SAW, satu kaitan yang tidak semua orang tahu kerana sengaja disembunyikan.
The elderly lady can't confirm if the name Sharif of the deceased house owner's family is a family name of just a common name for a person. On the other hand, I found myself smiling wide recalling that the Bugis royalty are also related to the Sharif family who are descendants of (the Prophet) Rasulullah SAW, a relationship which not everyone knows since it was consciously hidden.
Tergerak pula mahu meletakkan gambar masjid Kampung Baru sebagai penutup cerita. Di sinilah tempat orang Melayu berkumpul mengembleng kekuatan suatu masa dahulu apabila kewibawaan mereka dicabar pihak-pihak tertentu. Sekian!
Came the urge to put a picture of Kampung Baru mosque to close this story. Once upon a time, this is where the Malays converged and combined strength when their dignity was challenged by certain parties. That's all!

6 comments:

Anonymous said...

".....the Bugis royalty are also related to the Sharif family who are descendants of (the Prophet) Rasulullah SAW, a relationship which not everyone knows since it was consciously hidden."

would be grateful if u could disclose some hidden facts wrt the above sentence.

(kami yg berdarah Bugis/waris Temenggung Ibrahim/perhaps Sultan Alaudin Riayat Shah/Habaib)...wallahua'lam

Radzi Sapiee said...

Hmm... Just noticed this.
As I've said, some facts are consciously hidden for certain reasons. But try considering this... You know how particular the Syed/Sharifah family about who they marry because they want to preserve the purity of their blood. Now look at the children/grandchildren of the five Daengs (refer Tuhfat Al-Nafis)... How many intermarry with the Syed family, Al-Qudsi and such.
As for the actual relationship with the Sharif of Ahlul Bait Rasulullah, just consider this... You know how the Bugis royalty is said to be descendants of Ratu Balqis through a Bugis figure known as Siti Malengkek? Now, some stories said Siti Malengkek married a Sheikh from Arab... Who do you think this Sheikh is? Must be someone of high noble birth isn't it to be able to marry the grandmother of Bugis royalty who is descended from Ratu Balqis. That's all... :]

Anonymous said...

salam,
hai nama saya Nur 'Atiqah.R. saya student 3rd years dari UM course architecture. sebenarnya saya sedang menulis tesis mengenai the surviving malay house in kampung baru. saya dah baca article en.radzi dan en. ada tulis bahawa rumah melayu(certain) di Kampung Baru ada kene mengena dgn kerabat diraja Bugis. sebenarnya saya ingin interview en. mengenai rumah2 melayu di kampung baru. kalau en. sudi. ni email saya kalau en. sudi kongsi maklumat ngan saya.
atiq@glay.org

terima kasih

Radzi Sapiee said...

Wassalam dik Atiqah. Insyaallah boleh... E-mail saya merahsilu@hotmail.com .
Cuma perlu diingatkan, saya bukanlah pakar dalam bidang senibina. Dan sesetengah maklumat yang diketengahkan adalah berdasarkan rasa hati yang tak dapat dibuktikan melalui akademik... Tapi boleh le kita buat reasoning sedikit... Contohnya Kampung Baru... Boleh kata semua nama jalan kat situ ada nama-nama berkaitan Raja Bugis... Reasoningnya simple je... Kampung Baru tu memang penempatan Melayu di Kuala Lumpur yang disokong oleh keSultanan Selangor... Sultan Selangor adalah keturunan Raja Lumu ibni Daeng Chelak daripada Bugis. Nama-nama jalan di Kampung Baru tu contohnya Raja Alang, Raja Muda Musa dan sebagainya adalah berdasarkan nama kerabat diraja Selangor berketurunan Bugis. Next reasoning, siapa pula yang mampu membuat rumah-rumah besar dengan senibina indah di Kampung Baru kecuali orang-orang bangsawan yang ada keizina pihak Sultan untuk bermastautin di situ? Maka boleh dikaitkan pula dengan kerabat diraja Bugis...
Lebih kurang begitu le kalau nak reason cara logik.. Kalau nak ikut cara 'tak logik', boleh Solat Hajat minta jawaban atau Solat Istikharah kalau meminta petunjuk satu antara beberapa jawaban... :]

Anonymous said...

for all information, this house is belong to my great grandfather, haji hanafiah which he also was a imam besar of masjid kampung baru....now the house has value more than RM 1Million....skang penyewa umah tersebut tidak menjaga rumah ini dengan betul sehinnga mengakibatkan banyak kerosakan....thx pada sesiapa yang menyukai sejarah rumah ini...

Unknown said...

thx cuz sudi ambil pic umah ni....this house have so many history and memories of tuan haji hanafiah's family.....tuan haji hanafiah ni ialah moyang aku....dlu beliau mnjadi org besar sultan perak n turut menjadi imam besar masjid kampg baru dan org terkaya pada zaman dulu dalam kampg baru....td pemilik blog ade ckp psl tangga rumah tersebut?? tangga ni mmg special sgt n diperbuat dari batu marmar...segala pembuatan umah tersebut yang terdiri dari marmar dan kayu yang mahal membuatkan umah ni bernilai dan menjadi antara umah terkaya di kampung baru...