-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Sunday, August 19, 2007

Masjid Jamek (main mosque) of Muar...

Sekarang saya betul-betul mahu melepaskan satu rasa nostalgik... Siang tadi, saya ada membelek-belek koleksi gambar lama yang disimpan di dalam komputer laptop lalu terjumpa gambar-gambar Masjid Jamek Muar ini, tempat jatuh bangun saya bermain zaman budak dan remaja dahulu. Ini ceritanya...
Now I really want to let out a feeling of nostalgia... During the day, I went through an old collection of pictures kept inside the laptop computer and found these pictures of the Muar main mosque, the place where I felt, stumbled and got up while having fun as a kid and a teenager once upon a time. This is the story...

Ini adalah menara Masjid Jamek Muar. Suatu masa dahulu, menara ini merupakan salah satu tempat kegemaran saya dan kawan-kawan untuk panjat-memanjat seraya berangan menjadi anggota perisikan ala James Bond 007 yang sedang menjalani latihan komando...
This is the tower of the main mosque of Muar. Once upon a time, this tower is one of the favourite place for me and friend to climb up and down while pretending to be members of intelligence ala James Bond 007 undergoing commando training...


Lihat... Cantik bukan? Boleh kata setiap bahagian masjid yang kelihatan ini (kecuali bahagian bumbung) pernah saya jejaki dan panjat seraya berlari-lari sejak masuk umur 9 tahun lagi!

Look... Beautiful isn't it? You could say that every part of the mosque seen here (except for the roof) have been been under my footsteps and has been climbed while running since the age of 9!


Adapun Masjid Jamek Muar merupakan salah sebuah masjid terbesar dan paling cantik di Johor. Saya tidak pasti bilakah ia dibina, rasanya sekitar tahun merdeka 1957. Rekabentuknya hampir serupa dengan Masjid Negeri Johor iaitu Masjid Abu Bakar di Johor Bahru, hampir 200km selatan daripada Muar...
As it is, the main mosque of Muar is one of the biggest and most beautiful mosque in Muar. I'm not sure when it was built, perhaps around the year of independence of 1957. The design is similar to that of the Johor state mosque, that is the Abu Bakar mosque in Johor Bahru, nearly 200km south of Muar...


Menara dilihat daripada sudut lain. Nampak tak kawasan pejalan kaki yang berbumbung ini? Ia menghubungkan bangunan utama masjid dengan bangunan balai di belakang. Bumbung sepanjang 50 meter ini pernah menjadi tempat saya dan kawan-kawan berlari berulang-alik seraya berlumba-lumba.

The tower seen from a different angle. Can you see the roofed walkway? It connects the mosque's main building to the hall behind. The 50 meter-long roof used to be the place for me and friends to run to and fro while trying to outdo each other.

Pernah ketika berada di Darjah Enam, seorang kawan dengan seronoknya melompat daripada kawasan tembok batu yang kelihatan dalam gambar ke kawasan bumbung seraya menjerit "The Professionals! (Siri penyiasatan British yang popular di televisyen ketika itu, tahun 1982)". Apa yang terjadi, bumbung itu bobos lalu kawan ini terjatuh terus masuk ke dalam parit di bawah!

Once in Standard Six, a friend excitedly jumped from the brick walls seen in the picture onto the roof area while shouting "The Professionals! (A British investigation series popular in television then, in 1982 that is)". What happened was, the roof broke down while this friend fell and got stuck inside the drain below!

Kalau tak salah ingatan, ketika itu bulan Ramadhan. Kawan yang terjatuh itu sedang menjerit kesakitan sementara orang ramai berkerumun datang untuk menolong. Saya dan kawan-kawan lain pula bertempiaran lari membawa diri masing-masing. Maklumlah, budak-budak umur 12 tahun begitu... Takut dimarah orang tua. Dah lah ponteng solat Tarawikh, berlari-lari main atas bumbung sampai seorang jatuh ke dalam parit pula...

If memory serves right, it was the month of Ramadhan (the fasting month in the Islamic calendar). The friend who fell down was shouting in pain why people rushed to help. Me and the other friends scampered all over the place. What do you expect? 12-year-old boys... Scared of being scolded by elders. As it is, we ran away from doing the Tarawikh (extra prayers during the nights of Ramadhan), then we ran and played on the roof until one fell down the drain...

Keesokannya kami berjumpa di sekolah kami iaitu Sekolah Ismail Dua. Kebanyakan yang suka bermain di masjid ini adalah budak Darjah Enam Beruang, kelas budak paling pandai di sekolah. Ternyata kawan yang terjatuh itu lukanya tidaklah seteruk mana. Tetapi dia terpaksa jalan berdengkut-dengkut beberapa hari... Ah... Kenangan zaman kanak-kanak dahulu...

The next day we met in our school which is Sekolah Ismail Dua. Most who like to play at the mosque are the boys from Darjah Enam Beruang, the most brilliant class in school. It turns out the friend who fell didn't suffer so much. But he still have to walk funny for days.... Ah... The memories of childhood once upon a time...


Apapun, Masjid Jamek Muar tetap menjadi tempat untuk kami berjumpa dan berkumpul sampai beberapa tahun akan datang terutama ketika datang untuk bersolat Jumaat... Tapi itu dahulu, cerita lebih 20 tahun lalu. Sekarang banyak yang telah berubah, terlalu banyak...

Whatever, the main mosque of Muar still became the place for us to meet and assemble for many years to come especially when going for the Friday prayers... But that was then, more than 20 years ago. Now plenty have changed, too much...


Salah satunya, Muar sudah ada sebuah lagi masjid besar dengan rekabentuk yang hampir sama. Itulah dia Masjid Jamek ke dua Muar yang terletak di seberang Sungai Muar... Ini bermakna kehadiran orang untuk bersolat Jumaat telah terpecah dua dan tidak bertumpu lagi pada masjid utama yang asal. Malah sudah terdapat beberapa buah lagi masjid sekitar bandar Muar di mana solat Jumaat didirikan. Maka berpecahlah jemaah yang dahulunya cuma bertumpu di satu tempat.

One of it, Muar has another big mosque with similar designs. That is Muar's second main mosque situated just across the Muar river. This means the attendance for the Jumaat prayers have been split into two and no more concentarted at the original main mosque. In fact there's a few more mosque around Muar town where the Jumaat prayers are held. And so the congregation which used to converge at one place is broken up.


Lagipun inilah hakikat perubahan zaman. Bandar Muar pun sudah banyak berubah sementara kawan-kawan semua sudah besar panjang dan menetap di pelbagai tempat di seluruh Malaysia. Allah! Rindu juga untuk bertemu semua tapi apakan daya, masing-masing sibuk dengan keluarga dan kerjaya. Dan ramai yang telah putus hubungan... Mungkin satu hari nanti kita akan berjumpa lagi? Mungkin cerita-cerita di blogspot-blogspot saya ini dapat mempertemukan kembali kawan-kawan lama yang sudah lama membawa diri masing-masing? Insyaallah! Tak lama nanti berjumpalah kembali kita! :]

Anyway it is the fact of changing times. The town of Muar has also changed a lot while our friends have all grown up and scattered in many places around Malaysia. Allah! I missed meeting them but what could I do, everyone is busy with their own families and careers. And many have lost contact. Maybe one day we'll meet again? Maybe the stories posted in my blogspots will gather back old friends who have been busy with their own businesses? God willing! It won't be long before we'll meet again! :]



6 comments:

Alzumin said...

Assalamualaikum..

Saje je nyampuk kat blog ko.. aku tengok je Masjid ni terus aku teringat kenangan aku dulu.. aku penah tinggal sebelah Masjid tu.. time tu abah aku baru pencen askar JMF & dia dpt kerja penjaga Istana Singgah Muar sebelah je dgn Masjid Jamek.. Syahdu la pulak bila tenampak blog ko ni.. wokeylah.. TQ so much.. jumpa lagii.. Salams..

Radzi Sapiee said...

Hmm... Hari tu balik kampiung jalan-jalan kat masjid tu baru perasan ia dibina tahun 1927. Sekian...

akmals said...

mmg betol, antara masjid yg paling cantik kat johor. dalam dia pon lawa skang. kalo duduk kat tepi tingkap masa khutbah jumaat tu, nyaman je dengan angin laut

mohd yosdi mat said...

P/s: kalau nk tengok gambar masjid kayu yg lg lama/kuno dari ini,jengah kat www.anakmuar.com

maheyr said...


Assalamualaikum...Subhanallah,Bila terpandang gambar masjid...ingat tempat jatuh lagi dikenang,sek. bndr.maharani, udang galah, udang gantung,stana lama Tnku Seman Tnku Gedung.salam otai2 tanjung,yg dah kembali diiringi dgn Alfatihah.Sekian.

Anonymous said...

Salam...saya org muo jugak...dulu sekolah ismail 1..sekolah menegah dato sri amar diraja..sebelah je sekolah ismail 1 tu..bando muo mmg best..