-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Monday, November 01, 2010

Makam (Tomb of) Sultan Husin Kamaluddin

Merujuk pada artikel Tomb of the pious king at Luba dan The beauty of Luba di blogspot BERPETUALANG KE ACEH, saya pergi lagi ke tempat yang sama iaitu Luba pada hari ketiga berada di Brunei.
Referring to the articles Tomb of the pious king at Luba and The beauty of Luba in the blogspot BERPETUALANG KE ACEH, I went again to the same place which is Luba on my third day in Brunei.


Setelah 3 kali pergi baru dapat masuk ke dalam. Sebelum itu saya sampai ketika penjaga makam tiada...

After 3 times coming here only do I got to go inside. Before this I arrived when the tombkeeper was not around...


Sedikit maklumat tentang Sultan Husin Kamaluddin yang merupakan Sultan ke 16 Brunei.

A bit of information on Sultan Husin Kamaluddin who is the 16th Sultan of Brunei.







Inilah makam baginda...
This is it his majesty's tomb...



Al-Fatihah untuk baginda yang mungkin merupakan Sultan terakhir Brunei bertaraf wali. Untuk makluman ini adalah artikel ke 434 di blogspot ini.
Recital of Al-Fatihah (the opening verses of the holy Quran) for his majesty who is probably the last Sultan of Brunei of saintly status. For information this is the 434th article in this blogspot.


15 comments:

Anonymous said...

Salam ya sheikh,


apa mimpi sheikh dapat selepas melawat makam marhum di luba?

Salam
Sheikh ahmad qadry alawi

Radzi Sapiee said...

Wassalam Sheikh. Saya pun tak ingat. Ni cerita dah masuk 3 bulan dulu. Kenapa?

Anonymous said...

assalammualaikum ingin bertanya.apa masih adakah keturunan sultan husin kamaruddin ini?kerana sejarah beliau amat menarik dan mistik..

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Katanya ada. Tapi saya tak tahu siapa dan di mana...

Anonymous said...

salam kenapa sejarah kesultanan melayu berakhir dengan perpecahan keluarga dan rampasan kuasa.saya berharap saudara radzi boleh mengembalikan atau membetulkan fakta yg disalah ertikan oleh para generasi yg dahulu.sekian terima kasih semoga usaha saudara akan membuahkan hasil yg murni inshalloh.

Anonymous said...

Asslam...keturunannya masih ramai yg hidup di meruntum putatan sabah.

Anonymous said...

assalammualaikum sungguh menarik keturunan sultan husin ini kerana saya dip-ahamkan salasilah keturunan sultan husin ini bertinta emas.mengikut pengetahuan saya kawan saya mempunyai salasilah ini yg bertinta emas,walaubagaimana pun semoga Berjaya dan mendapat redho alloh

wazir yang mulia said...

baginda mempunyai seorang anak iaitu pengeran anak untong dan cucu baginda pengeran kermaraja yang dimakamkan di meruntum putatan sabah kalau saudara radzi sapiee(merah silu) ingin dapatkan data tentang keturunan sultan husin kamaluddin silalah ke sabah khususnya daerah putatan yang mempunyai sejarah panjang keturunan baginda

Anonymous said...

sultan husin kamaruddin 16 mempunyai 4 adik beradik iaitu pangeran digadong omar,pangeran tengah,pangeran suri pangeran muda alam.sultan husin kamaruddin 16 juga mempunyai anak yg ramai dan anak2 beliau adalah pangeran digadong Abdul,pangeran digadong tengah,pangeran anak untong,pangeran paduka tuan,pangeran muhd tajuddin raja nor alam,pangeran badaruddin,raja puteri raja bungsu dan ada lagi yg tak dapat nak disebutkan disini.sejarah beliau banyak diselewengkan oleh org yg tidak bertanggungjawab.cerita kebawah duli paduka maulana sultan husin kamaruddin 16 ini sungguh menghayat hati kerana berlaku pengkhianatan didalam keluarga beliau sendiri.semoga alloh sahaja yg dapat membalas perbuatan mereka yg tidak bertanggangjawab dan sesungguhnya keturunan ini masih berdaulat sehingga ke hari kiamat...inshaalloh zhalillulloh hu fil alam,aku sebahagian bayangan alloh.tidak halal bagi meraka yg duduk tahta kerajaan dengan pemberontakan serta penipuan.sesungguhnya azab alloh amat pedih....

Anonymous said...

Mengikut cerita daripada nenek2 Kami, almarhum ada nama lain selain daripada nama yg asli, dan kalau keturunan yg ada diputatan sabah tu tulin pasti diorg tahu nama baginda yg lain...

Anonymous said...

Ada crita keturunanan almarhum ada di sandakan sabah... Dan Sultan Bolkiah sendiri ada datang berjumpa dgn masyarakt brunei disana dalam bulan April tahun ini dgn tujuan utk mencari keturunan yg hilang...

Anonymous said...

Ada crita keturunanan almarhum ada di sandakan sabah... Dan Sultan Bolkiah sendiri ada datang berjumpa dgn masyarakt brunei disana dalam bulan April tahun ini dgn tujuan utk mencari keturunan yg hilang...

Anonymous said...

assalammualaikum, sultan husin kamaruddin 16 adalah sultan yg terakhir yg memerintah brunei darul salam,baginda sebelum dibunuh sempat membuat silsilah baginda dan keturunanya,baginda adalah seorang yang mempunyai ilmu laddunni rahmatulloh,baginda telah memilih salahsatu daripada keturunanya.ini kerana terlalu banyak dikalangan kita mengaku berketurunan dari baginda sedangkan ada dikalangan mereka ini adalah pemegang amanah sahaja.sekiranya mereka ini berketurunan dari sultan husin kamaruddin mereka harus mempunyai silsilah dari sultan husin kamaruddin yg berkulit haiwan dan bertinta emas 7 diatas silsilah dan 7 dibawah silsilah bertinta emas.serta pengakuan dari pihak kerajaan mataram dahulu.sekarang ini kerajaan mataram tidak ada tapi pemegang amanat itu masih ujud dan masih turun temurun dikalangan org org jawa.ini berlaku kerana melalui perkahwinan diantara kerajaan brunei dgn kerajaan mataram dahulu kala.sesungguhnya alloh lebih tahu dan perancangan alloh lagi sempurna,kita manusia cuma berlakon dipentas dunia tapi alloh lah yg menggerakkanya.aminnn,semoga bermunafaat kepada ahli kerabat diraja brunei inshaalloh hu robbi..

Anonymous said...

Salam, menurut almarhum bapa saya juga berasal dari keturunan Almarhum di Luba yg beranakan Pg Paduka Tuan, Pg Mat Salleh, Pg Abdul Kadir, Pg Ibrahim sehingga Pg Ibrahim, Pg Amir Abas dan beranakkan Pg Matusin (gagah) yg makam nya di Sarawak sezaman dgn James Brooke ketika memerintah Sarawak

Anonymous said...

Assalammualaikum semoga keturunan almarhum sultan husin kamarudin yg terpilih menerima cobaan dgn tabah ,hamba selaku utusan keturunan tetap akan mendukung dibawah naugan para para pangeran yg masih berdaulat lagi sahih akan nasab nya