-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Sunday, May 15, 2011

Makam (Tomb of) Saiyid Mashor

Bersambung dari Masjid (Mosque of) Nurul Iman, Serendah, Selangor.
Continued from Masjid (Mosque of) Nurul Iman, Serendah, Selangor.


Dari Serendah kami ke Kuala Kubu Baru kemudian ke Kerling di mana terdapat binaan ini.
From Serendah we went to Kuala Kubu Baru then to Kerling where lies this building.


Maklumat yang ada menyatakan ini adalah makam Saiyid Mashor dari keluarga As-Shahab. Beliau memainkan peranan penting dalam perang saudara yang melanda Selangor 1868-1873 juga terlibat dalam penentangan terhadap Inggeris di Pahang tidak lama kemudian.

The information available says this is the tomb of Saiyid Mashor from the family of As-Shahab. He played a prominent role in the civil war which plagued Selangor 1868-1873 and was also involved in the resistance against the English in Pahang not long after.




Dalam kawasan ini terdapat sejumlah makam.

Within this area there exists a number of tombs.



Makam Saiyid Mashor adalah yang ini.

The tomb of Saiyid Mashor is this one.








Difahamkam beliau adalah orang yang sama dengan Sharif Masahor yang menentang pendudukan keluarga Brooke di Sarawak pertengahan abad ke 19 Masihi.

It is understood he is the same person as the Sharif Masahor who fought against the Brooke family's occupation of Sarawak in the middle of the 19th century AD.


16 comments:

Anak beringin said...

Salam..

Patutlah ada nama sekolah di Batang Kali sempena namanya iaitu SMK Syed Mashor. Rupa2nya makam beliau berada tidak jauh dari situ...

SYED SHAFIQ said...

MAKAM NI SY TAHU..TP TK PERNAH MASUK LAGI..
SY MERUPAKAN SALAH SEORANG KETURUNAN SYED MASHOR NI..KAMPUNG DI KERLING..

mahadzira said...

tq saudara for the info on sayyid mahsur yg terkenal di selangor ini. mohon share

Azad said...

Assalamualaikum, boleh gps makamni? terima kasih.

Anonymous said...

Salam Syed Shafiq,

Sy juga merupakan salah seorg keturunan Sharif Masahor.

-Dayang-

syed mashor said...

salam...ada simpan nasab keluarga? saya syed mashor assagoff...

Abdul muizz said...

Saya pun dri keturunan syd mashor...skrg duduk di kerling

Abdul muizz said...

Boleh bg nama mak atau ayah dan datok??datuk saya nama budin

Unknown said...

Bagaimana caranya kita boleh buktikan saiyid masahor di Kerling dan Sharif Masohor sarawak adalah sama.sedangkan nama bapanya berbeda.? siapa mempunyai silsilah saiyid masahor Kerling Selangor? mohon kongsikan.

Unknown said...

Saya ada membaca buku berkaitan pengkebumian tokoh ini di Kalumpang Selangor(dah lupa nama buku).Dalam buku itu juga ada dicatat tentang tokoh ini yang dibuang negeri dari Sarawak ke Selangor

Unknown said...

Di Kota Ketapang (Kalimantan Barat, Indonesia) ada komunitas keluarga As-Shahab yang masih 1 rumpun dengan Sayid Mashor. Bahkan pernah melakukan seminar bersama keluarga As-Shahab Indonesia dan As-Shahab Malaysia pada tanggal 24 April 2017. Mungkin ada zuriyat beliau yang ingin menyambung silaturahmi dan berbagi informasi silahkan menghubungi naufal.shb.2121@gmail.com

Unknown said...

salam buat semua,
alfatihah buat almarhum nenda syed mashor as-shahab...
tentang penglibatan beliau dalam perang kelang memang diakui oleh sejarahwan dan termaktub dalam banyak dokumen rasmi inggeris mahupun dalam akhbar-akbar inggeris di singapura ketika itu. namun, nama beliau yang dikaitkan dengan syarif mashor pahlawan menentang british di sarawak itu agak kabur. kerana dimaklumkan almarhum syarif mashor ini meninggal dunia dalam tahun 1890-an sedangkan syed mashor masih hidup ketika itu kerana beliau dikatakan menziarahi Raja Kahar, putra kedua Sultan Abdul Samad, yang ketika itu menghidap sakit misteri pada tahun 1898 di Jugra. Memang diakui kedua-dua pejuang berketurunan Arab ini ada perkaitannya dengan Pontianak, tetapi mereka dua individu berbeza. Wallahualam.

Anonymous said...

Budin moyang saya Atok saya nama Abdul Kadir ,

Unknown said...

Bagus betul dapat juga bertemu kaum keluarga di sini.

Anonymous said...

Salam..nama atok saya Syed Abdullah Bin Syed Hashim bin Syed Mashor

Anonymous said...

Salam, ada simpan nasab keluarga?