-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Friday, August 03, 2007

Masjid (mosque of) Ampang Pecah

Nota: Artikel ini sebenarnya mula ditulis sekitar jam 3 petang di Bukit Damansara sampai ke perenggan terakhir cerita untuk gambar pertama sebelum komputer laptop saya kehabisan bateri. Kemudian saya perlu meluangkan masa untuk seorang buah hati sebelum dapat menyambung cerita di sebuah Internet Cafe di Masjid India sekitar jam 7 petang.
Note: This article was actually started at around 3 pm in Damansara Heights up to the last paragraph of story for the first picture before my laptop computer ran out of battery. Then I had to spent some time with a sweet heart before I could continue the story at an Internet Cafe in Masjid India around 7 pm.

Assalamualaikum pembaca sekalian. Saya sekarang berada di sekitar Bukit Damansara, Kuala Lumpur menumpang free wi-fi signal di sebuah kawasan untuk memasukkan gambar ke dalam Internet untuk digunakan dalam beberapa buah artikel akan datang. Artikel ini sepatutnya cuma disiarkan selepas beberapa buah artikel untuk blogspot Inggeris saya BERPETUALANG KE ACEH siap, mungkin esok, mungkin minggu depan. Cuma Tuhan sahaja yang tahu bila kerana ini juga bergantung pada mood serta peluang dan masa yang terluang. Maka selesai memasukkan gambar untuk artikel ini, saya sepatutnya menekan butang "Save as draft" dan menyambung ceritanya pada hari lain. Sebaliknya, dalam keadaan terlupa, saya telah tertekan butang "Publish post". Maka saya anggap ini sebagai satu isyarat, siapkan sahaja cerita ini dan siarkannya tak kira walau seringkas mana. Ini dia...
Peace be upon you dear readers. I'm currently somewhere in Damansara Heights, Kuala Lumpur using the free wi-fi signal there to upload some pictures into the Internet to be used for coming articles. This article is supposed to be published in this blogspot only after some other articles for my all-English blogspot BERPETUALANG KE ACEH have been completed, maybe tomorrow, maybe next week? Only God knows as this also depend on my mood and opportunity. So after uploading the pictures for this particular article, I'm supposed to hit the "Save as draft" click button and continue the story another day. Instead, I absent-mindedly hit the "Publish post" button. So I take it as a signal, might as well complete this story and publish it however brief. Here goes...


Ini adalah masjid lama Ampang Pecah di pekan Kuala Kubu Baru, Selangor. Adapun pekan ini merupakan tempat terakhir saya bermalam dalam pengembaraan terbaru saya yang tamat Ahad lalu, pengembaraan hampir 4 minggu meliputi lokasi-lokasi tertentu di negeri Pahang, Kelantan, Kedah dan Perak... Tidak lupa juga Selangor.

This is the old mosque of Ampang Pecah at the small town of Kuala Kubu Baru, Selangor. The town is my last stop during a my latest travelling session which ended last Sunday, a session of almost 4 weeks covering certain locations in the states of Pahang, Kelantan, Kedah and Perak... Not forgetting Selangor too.

Setelah bermalam semalam di sana, seorang teman wanita yang saya sayangi menalifon bertanyakan khabar lalu menawarkan untuk mengambil saya di Kuala Kubu Baru. Lagipun pekan ini tidak begitu jauh daripada Kuala Lumpur dan wanita ini pula duduk di sekitar Rawang, lebih kurang 30 km dari situ. Maka alang-alang ada kereta, singgahlah kami ke Masjid Ampang Pecah yang terletak sekitar 3km daripada pekan Kuala Kubu Baru.

After spending a night there, a girlfriend whom I dearly love called asking for news and offered to take me from Kuala Kubu Baru. As it is the town is not so far from Kuala Lumpur and the girl lives in Rawang, some 30km away. So while there's a car, might as well stop at Masjid (the mosque of) Ampang Pecah which is some 3km away from the town of Kuala Kubu Baru.


Kali pertama saya menziarahi Masjid Ampang Pecah adalah pada Disember tahun lepas bersama seorang kawan Zaidi. Maka biar saya sambung cerita seterusnya dengan gambar-gambar yang diambil semasa itu ya... Bermula dengan gambar di atas yang mengandungi "Empat Qul", empat Surah Al-Quran yang bermula dengan perkataan Arab Qul yang bermakna katakan, seperti katakan Allah itu Esa...

The first time I visited Masjid Ampang Pecah was December last year with a friend Zaidi. So let me continue the rest of the story with pictures taken then ya... Starting with the picture above which contains the "Four Quls" the four Quranic Surahs ( a Surah is a set of verses) starting with the Arabic word "Qul" which means say, as in say that God is One...

Untuk makluman, Al-Quran mengandungi 114 Surah pendek dan panjang. Kebetulan "Empat Qul" adalah empat Surah terakhir dan merupakan Surah-surah lazim menghiasi masjid-masjid.

For information, the Quran has a total of 114 short and long Surahs. The "Four Quls" happened to be last four Surahs and are among the favourite Surahs used to grace mosques.


Perhatikan papan tanda masjid... Nombor poskod 44000 seolah-olah membawa makna tertentu buat diri saya...

Look at the mosque's signboard... The postcode number 44000 seemed to carry a certain meaning for me...


Tabuh Masjid Ampang Pecah...

The tabuh at Masjid Ampang Pecah... Sorry, can't find the English translation off-hand... It's a kind of drum used to feature at mosques for denoting time of prayers and certain events. Nowadays it is considered obsolute due to the use of microphones and loud hailers....


Pintu utama masuk masjid...

The mosque's main entrance...


Kubah masjid tertera tarikh ia dibina iaitu tahun 1926. Menurut satu cerita, di kawasan inilah terletak pekan asal Kuala Kubu. Malangnya, sebuah empangan berdekatan telah pecah lalu merosakkan pekan yang asal. Maka itu dibina pekan baru di lokasi yang dirasakan lebih selamat sekitar 3 km daripada sini... Sebab itu kawasan ini dikenali sebagai Ampang Pecah sementara pekan sekarang dipanggil Kuala Kubu Baru!

The mosque's minaret with the year its was built inscribed that is in 1926. According to a story, this area was the location of the original small town of Kuala Kubu. Too bad, a dam nearby broke down and spoiled the original town. So a new small town was built at a location deemed safer 3 km from here. That's why this area is known as Ampang Pecah (Malay for "broken dam") while the current town is called Kuala Kubu Baru (the new Kuala Kubu)!

Papan rentang menyatakan Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan untuk sekalian manusia sebagai petunjuk dan penjelasan antara yang benar dan yang salah!

A bunting saying the Quran was revealed during the month of Ramadhan (the 9th month of the Islamic Hijriah calender when day-time fasting is compulsory for all Muslims) for all mankind to show and clear the way as to what is right and what is wrong!


Kolam wudhuk Masjid Ampang Pecah...

The wudhuk (ritual purification by water) pool at Masjid Ampang Pecah...


Mimbar...

The pulpit...


Nama Allah dan Muhammad seperti yang sering menghiasi kebanyakan masjid. Yang peliknya, susah hendak mencari nama Muhammad di masjid-masjid di Arab Saudi. Kenapa agaknya ya? :]

The names of Allah (God) and Muhammad (the prophet) as can be found in most mosques. What is strange, it's hard to find the name Muhammad at mosques in Saudi Arabia. Why is it ya? :]



2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum..
nk tanya..
siapa yg membuka masjid ini..?

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Maaf, saya tak tahu. Untuk gambar2 terbaru masuk sini... http://berpetualangkeaceh.blogspot.com/2011/05/old-mosque-of-ampang-pecah-revisited.html