-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Monday, June 18, 2007

Nyamannya Janda Baik! (So refreshing Janda Baik!)

Pemandangan Sungai Chemperoh yang berjeram daripada sebuah warung makan di tepian jalan. Sungai ini merupakan salah sebuah daripada beberapa buah sungai yang menghiasi kawasan perkampungan di Janda Baik, Bentong, Pahang.
View of the river of Chemperoh and its ravines from a foodstall besides the road. The river is one among many going through the village area of Janda Baik, Bentong, Pahang.
Tidak jauh dari sini, terletak sebuah surau yang sering menjadi tempat persinggahan ramai pengikut Tabligh serta mereka yang mahu beruzlah, beribadat seraya menjauhkan diri daripada hiruk-pikuk keduniaan masyarakat luar. Surau ini juga merupakan salah sebuah "rumah penginapan" saya apabila berada di Janda Baik.

Not far from here is a surau (small praying hall) often frequented by Tabligh followers ( a group of staunch Muslims who try to emulate closely the way of living of the Prophet and his companions) and those who want to meditate, worshipping in peace away from the madness of the outside crowd. The surau is also one of my place of lodging when in Janda Baik.

"Katakanlah: inginkah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu, untuk orang-orang yang bertaqwa kepada Allah, pada sisi Tuhan mereka ada syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan mereka dikarunia isteri-isteri yang disucikan serta keridhaan Allah, dan Allah Maha Melihat akan hamba-hambanya."

- Ayat 15, Surah Ali Imran

Say, "Let me inform you of a much better deal: for those who lead a righteous life, reserved at their Lord, are gardens with flowing streams, and pure spouses, and joy in God's blessings." God is Seer of His worshipers.

- Verse 15 from the Chapter of Ali Imran in the Quran



Assalamualaikum para pembaca sekalian. Hari ini, saya tergerak untuk berkongsi beberapa gambar yang diambil di sekitar Kampung Janda Baik, daerah Bentong, Pahang... Ketika berehat di sana minggu lepas. Adapun kawasan perkampungan yang nyaman ini terletak di kawasan lembah di celah Banjaran Titiwangsa, pada ketinggian 1,400 kaki daripada aras laut.
Peace be upon you dear readers. Today, I am moved to share some pictures taken in and around Kampung (the village of) Janda Baik, in the district of Bentong, Pahang... While taking a rest there last week. This refreshing village area is situated on a valley in Banjaran Titiwangsa (the main mountain range in Peninsular Malaysia), at a height of 1,400 feet above sea level.
Untuk pengetahuan, ia adalah satu-satunya kawasan tanah tinggi di Malaysia yang telah diwartakan sebagai Tanah Rezab Melayu. Kawasan tanah tinggi lain nampaknya telah dikuasai atau dimiliki bangsa lain. Lihat pada Genting Highlands yang terletak tidak jauh daripada sini sebagai contoh...
For information, it is the one and only highland in Malaysia that is gazetted as a Malay Reserve Land (meaning only Malays can own the land). The other highland areas seemed to be controlled or owned by other races. Look at Genting Highlands (where exist the only legal casino in Malaysia) which is situated not far from here for example...
Gambar-gambar ini disertakan menurut satu turutan peristiwa dan perjalanan. Sila lihat dengan teliti dan ikutilah rentak bercerita yang keluar secara spontan. Insyaallah, di sebalik ini, akan ada satu bentuk penyampaian ilmu yang tersirat secara batin untuk semua... Silakan!
These pictures are given according to a sequence of events and travelling. Please look carefully and follow the pace of story-telling which came spontaneously . God willing, behind all this, there will be some sort of transmission of subtle esotoric knowledge for all... Go on!

--------------------


Cerita bergambar ini dimulakan dengan gambar yang diambil sebaik sahaja turun daripada bas Kuala Lumpur-Bentong-Raub. Untuk masuk ke Janda Baik, seseorang itu perlu turun di pekan Bukit Tinggi yang terletak di tepian lebuhraya.
This pictorial tale is started with a picture taken immediately after embarking off the Kuala-Lumpur-Bentong-Raub bus. To reach Janda Baik, one must stop at the small township of Bukit Tinggi situated beside the highway.
Kelihatan dalam gambar adalah pusat peranginan Selesa Hill Homes di belakang. Di hadapan pula adalah rumah pangsa yang kebanyakannya didiami orang luar yang bekerja di sekitar Janda Baik dan Bukit Tinggi.
Inside the picture is the Selesa Hill Homes resort at the back. In front are the flats mostly dwelt by outsiders working in and around Janda Baik and Bukit Tinggi.

Ini pula lorong pejalan kaki yang perlu dilalui daripada perhentian bas untuk ke pekan Bukit Tinggi. Perhentian bas untuk menghala ke Kuala Lumpur terletak betul-betul bersebelahan pekan sedangkan perhentian menghala ke Bentong dan Raub di mana saya turun terletak hampir setengah kilometer jauhnya!
This is the walking path that must be taken from the bus-stop to the small town of Bukit Tinggi. The bus-stop heading towards Kuala Lumpur is situated right next to the town while the stop for those heading to Bentong and Raub where I embarked is situated almost half a kilometre further away!


Terowong bawah tanah menyeberangi lebuhraya untuk sampai ke pekan Bukit Tinggi.
The underground tunnel crossing the highway to get to the small town of Bukit Tinggi.




Keluar sahaja daripada terowong, kelihatan pula pasar lambak yang diadakan hari Selasa
The minute I got out of the tunnel, there looms a pasar lambak (the local variety market) held on Tuesday



Inilah dia pekan Bukit Tinggi. Asalnya, ia merupakan salah sebuah perkampungan baru untuk mengumpulkan warga Malaysia keturunan Cina, diterbitkan tahun 1960an untuk menangani masalah komunis ketika itu.
So this is the small town of Bukit Tinggi. Originally, it was a new village area for assembling Malaysia citizens of Chinese origin, created in the 1960s to combat the problem of Communist insurgency rampant then.

Warga di sini banyak berniaga dan menanam sayur-sayuran termasuk di sekitar kawasan Genting Sempah di mana terdapat tanaman halia gred satu untuk eksport ke luar negara. Ada juga warga Bukit Tinggi yang mengambil malah menanam sayur di Janda Baik yang merupakan Tanah Rezab Melayu lalu membawanya ke pasar borong di Selayang, Kuala Lumpur.
Most locals here do business and grow vegetables including around the area of Genting Sempah (near the underground highway tunnel cutting through the mountains) where first grade ginger are grown for export overseas. There are Bukit Tinggi locals who take, even grow vegetables in Janda Baik which is a Malay Reserve Land and send it to the retail wet market in Selayang, Kuala Lumpur.

Pemandangan di pasar lambak Bukit Tinggi. Perkataan "pasar lambak" adalah perkataan yang biasa digunakan di daerah kelahiran saya, Muar, Johor. Di Kuala Lumpur pula, pasar sebegini selalu dipanggil sebagai pasar malam.
The view at the pasar lambak in Bukit Tinggi. The word "pasar lambak" is normally used in Muar, Johor where I was born. In Kuala Lumpur, markets such as this are called pasar malam (literally translated as "night market")

Oleh kerana gambar ini diambil waktu petang, terasa janggal pula memanggilnya sebagai pasar malam. Maka biarlah saya gunakan perkataan pasar lambak ya...
Since this picture is taken in the afternoon, it didn't feel right to call it as pasar malam. So let me just use the words pasar lambak ya...


Ini pula gambar yang diambil keesokan harinya, daripada rumah Puan Ainon, pemilik syarikat PTS, sebuah syarikat penerbitan buku yang sekarang merupakan salah sebuah syarikat tempatan terbesar dalam bidang itu. Ada masanya, saya bertandang di rumah ini untuk menumpang line wi-fi Internet. Malangnya line wi-fi di rumah ini sedang menghadapi masalah sehingga Puan Ainon dan suaminya terpaksa turun ke Kuala Lumpur untuk menyambung kerja. This picture is taken the following day, from the house of Puan Ainon, the owner of PTS, a book publishing company which now features as one of the biggest local outfit in the field. At times, I would drop at the house to use the Internet wi-fi line. Too bad, there is a problem with the line, forcing Puan Ainon and her husband to go down to Kuala Lumpur to continue their work.


Ini pula gambar sebuah rumah, diambil daripada perkarangan rumah Puan Ainon. Untuk makluman, di sekitar Janda Baik ini terdapat banyak lagi rumah-rumah besar lagi mewah milik para hartawan juga orang-orang berkuasa yang menjadikan kampung ini tempat bersantai hujung minggu.
This is the picture of a house, taken from the lawn at Puan Ainon's home. For information, in and around Janda Baik, there are many more big and luxurious houses owned by the rich, also the powerful who make this village as their weekend hide-away place.


Ini pula gambar sebuah pohon yang tumbuh di tengah sungai berdekatan balairaya serta masjid Kampung Janda Baik. Lupa pula nama sungai ini tetapi kawasan ini dikenali sebagai Pulau Santap.
This is a picture of a tree which grows in the middle of the river next to the village hall and mosque of Janda Baik. Forgot the name of the river but the area is known as Pulau Santap.
Menurut ceritanya, ia dipanggil Pulau Santap kerana pernah menjadi kawasan kegemaran tempat keluarga diraja Pahang berehat dan makan-makan terutama semasa zaman pemerintahan Sultan Abu Bakar, ayahanda kepada Sultan Pahang sekarang.
According to local tale, it is called Pulau Santap as it was the favourite area for the Pahang royal family to rest and have meals especially during the reigns of Sultan Abu Bakar, father to the current Sultan of Pahang.


Sungai yang sama dilihat daripada sudut lain. Kalau tak salah saya, di belakang batu-batu besar itu pernah wujud timbunan pasir yang menjadi sebuah pulau kecil lalu dijadikan tempat keluarga diraja Pahang dahulu berehat dan makan-makan... Sebab itu dipanggil Pulau Santap!
The same river seen from a different angle. If I'm not mistaken, behind the big rocks there used to exist a pile of sand making up a small island which became the place for the Pahang royal family of old to rest and have meals... That is why it is called Pulau Santap (literally, "the island for having royal meals)!



Ini pula padang yang terletak berhadapan sekolah rendah Janda Baik. Di sinilah tempat anak-anak kampung bermain bola waktu petang.
This is the playing field in front of Janda Baik primary school. This is where the local village youngs play football in the afternoon.



Ini pula gambar yang diambil ketika berjalan kaki kembali daripada Pulau Santap untuk ke Sungai Chemperoh. Kelihatan di latar-belakang adalah Gunung Nuang setinggi sekitar 5,000 kaki daripada paras laut, gunung tertinggi di negeri Selangor.
This picture is taken while walking back from Pulau Santap to the river of Chemperoh. In the background is Mount Nuang at around 5,000 feet above sea level, the highest mountain in the state of Selangor.
Puncak gunung ini terletak di sempadan Selangor, Pahang. Tidak jauh daripada puncak pula terletak sempadan Negeri Sembilan iaitu di Kenaboi.
The summit is situated at the borders of Selangor and Pahang. Not far from the summit is the border of Negeri Sembilan, that is in Kenaboi.
Saya pernah memanjat gunung ini seorang diri lalu sesat lebih 19 jam. Ceritanya ada dinukilkan dalam buku pertama saya, "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I.
I've climbed the mountain alone and got lost for over 19 hours. The story is told in my first book "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" (literally, "The trip to Aceh: In search of self and meaning) or BKA I.


Inilah dia "pekan" Janda Baik... Ada sebuah kedai yang merupakan mini-market serta 2-3 buah kedai makan, juga perhentian bas untuk perkhidmatan Janda Baik ke Bentong.
So this is the "town" of Janda Baik... There is a shop which is the local mini-market with 2-3 small restaurants, also a bus-stop for the Janda Baik to Bentong service.
Kawasan ini juga dikenali sebagai Simpang Tiga... Satu simpang ke Sungai Chemperoh dan kawasan seterusnya, satu simpang ke Bukit Tinggi terus ke Bentong juga ke Kuala Lumpur dan satu simpang ke Pulau Santap di mana jalannya berpusing jauh sebelum bersambung kembali dengan jalan ke Bukit Tinggi.
This area is also known as Simpang Tiga (T-Junction)... One junction to the Chemperoh river and the area further on, a junction to Bukit Tinggi and on to Bentong also to Kuala Lumpur and a junction to Pulau Santap where the road winds far before connecting back to the route to Bukit Tinggi.
Kalau mahu ke Kuala Lumpur, boleh naik bas dari sini sampai ke Bukit Tinggi, 10 kilometer jauhnya. Kemudian tunggulah bas Raub-Bentong-Kuala Lumpur yang berkhidmat setengah jam sekali.
If you want to go to Kuala Lumpur, you can take the bus from here to Bukit Tinggi, 10 kilometers away. Then wait for the Raub-Bentong-Kuala Lumpur bus which appears every half an hour.
Masalahnya, perkhidmatan bas Janda-Baik ke Bentong cuma ada 3 kali sehari. Maka itu saya lebih senang hitchike menumpang motor, kereta malah lori sayur untuk keluar masuk Janda Baik.
The problem is, the Janda-Baik to Bentong service is held only 3 times a day. So I prefer to hitchike the bikes, cars. even lorries carrying vegetables to get in and out of Janda Baik.


Gambar ini diambil ketika berjalan kaki daripada Simpang Tiga ke Sungai Chemperoh.
Mula-mula, saya ternampak seekor anak lembu berlari-lari sambil berbunyi seperti mencari ibu. Tidak lama kemudian, kelihatan pula tiga ekor lembu ini...
This picture is taken while walking from Simpang Tiga to Sungai Chemperoh. At first, I saw a calf running around making sounds as if looking for the mum. Then I saw these three cows...


Ini pula gambar bahagian Sungai Chemperoh yang menghiasi laman rumah ayah angkat saya, penulis buku politik S.H. Alattas. Untuk makluman, saya pernah menumpang di rumah ini selama lebih 2 tahun. Dalam tempoh itu, rumah ini dijadikan "markas" untuk saya berehat sebelum mengembara ke merata tempat.
This is a picture of a section of the Chemperoh river running beside the lawns of my adopted father's home, the political writer S.H. Alattas' house. For information, I used to lodge at this place for over 2 years. During the time, the house was the "headquarters" for me to rest before travelling all over.



Suasana di sebuah warung makan bersebelahan Sungai Chemperoh. Gambar sungai yang diambil daripada warung inilah yang dijadikan gambar pertama penghias artikel kali ini.
The scene at a food-stall besides the Chemperoh river. A picture of the river taken from this food-stall is the one that made the first picture to grace this article.


-----------------



Hmm... Rasanya cukuplah bercerita buat masa ini ya... Sambil bersantai melihat gambar pemandangan yang nyaman, harap-harap jiwa kita semakin cergas untuk melihat kebesaran Ilahi yang tersurat dan tersirat juga pengajaran di sebalik semua ini, insyaallah, wassalam! :]
Hmm... Methinks, enough story-telling for the day ya... While relaxing and looking at these refreshing pictures, hopefully we become more enlighten to see God's greatness apparent or hidden along with the lessons to be learned behind all this, God willing, so long! :]


No comments: