-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Monday, April 25, 2011

Makam (Tomb of) Raja Alang ibni Raja Berayun

Bersambung dari Makam (Tomb of) Sutan Puasa.
Continued from Makam (Tomb of) Sutan Puasa.


Satu lagi makam yang menarik di tanah perkuburan Ampang ialah ini.
One more tomb which is interesting at the Ampang burial ground is this.





Pemiliknya adalah Raja Alang anakanda Raja Berayun, seorang pahlawan dan pemimpin berbangsa Mandailing yang hidup abad ke 19 hingga ke 20. Lihat artikel-artikel lama Makam (Tomb of) Raja Berayun dan Masjid (mosque of) Raja Alang, Beranang.

Its owner is Raja Alang son of Raja Berayun, a warrior and leader from the Mandailing sub-race who lived from the 19th century to the 20th. Look at the old articles Makam (Tomb of) Raja Berayun and Masjid (mosque of) Raja Alang, Beranang.


Cebisan yang pecah dari bangunan makam.
A broken piece from the tomb building.




Difahamkan di belakang adalah makam-makam kaum keluarganya.

It is understood behind lies the tombs of his family members.


75 comments:

noor's collectionz said...

assalamualaikum saya ingin bertanya kpd en. pernah berjumpe dgn pewaris RAJA ALANG?

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Yang tunjukkan lokasi makam tu pun seorang anak cucunya. Saya tak ingat namanya. Saya jumpa pun di tanah perkuburan Ampang.

noor's collectionz said...

As-salam terima kasih kerana sudi menjawab soalan saya sebenrnya ayah saya merupakan salah sorang cucu RAJA ALANG,jika saudara ingin melihat wajah atau ingin membuat kajian dgn lebih lanjut mengenai sejarah & salasilah mengenainya,boleh hubungi saya RAJA ABDUL FIRDAUS BIN RAJA ALANG. 019-3744025

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Terima kasih atas tawaran. Nampaknya saudara memakai akaun isteri ya? Insyaallah kalau timbul gerak nanti kita berjumpa. Bapa Raja Alang iaitu Raja Berayun ni katanya orang Mandailing kan? Buat masa ini bolehkah saudara menjawab apakah ada kaitan antara Raja Berayun dengan Raja Bilah dan Raja Asal di Perak?

noor's collectionz said...

as-salam mengenai raja alang itu memang benar raja alang orang mandailing sebab saya dan keluarga pernah ke tanah mandailing itu mengenai raja bilah dan raja asal di perak tu saya kurang arif sedikit tetapi kalau nak mengetauhi hubungan tersebut bapa saya dia mungkin bole menceritakan kisah tersebut kalau nak berjumpe ngan bapa saya call saya spt no yg diberikan insyaallah bole diuruskan

Anonymous said...

Assalammulaikum.Saya baru je terbaca blog ni dan saya rasa terpanggil untuk menjawab persoalan en. radzi. untuk membantu en radzi dlm hal ini. saya rasa baik en radzi carilah org yg betul2 dan sah. sebenarnya bagi waris Raja Berayun ini kami sudahpun ada ketuanya yg telah dilantik oleh waris seberang sana yg telah diberi gelaran "MANGARAJA". beliau kini ada diTERGGANNU. baiklah en radzi cari dia bagi memudahkan en radzi mendapatkan gambaran yg sebenar dan betul. almaklumlah skrg ni kan banyak sangat org yg mengaku tahu. buat noor's pulak saya nak tanya pd anda, anda nak suruh en radzi tanya pd ayah anda yg mana satu.... baik lah anda cari dulu waris diri anda yg sah dari segi hukum dulu sebelum anda nak bantu en.radzi mencari waris nenek moyang anda tu. jadi lu pikir lah sendiri ya.

Radzi Sapiee said...

Wassalam saudara. Saya sudah berjumpa waris yang cukup kuat. Untuk pengetahuan orang yang memakai nama Noor's Collectionz ni ayahnya bernama Raja Allang adalah seorang kerabat diraja Selangor yang merupakan CUCU kepada Raja Allang ibni Berayun, pernah membesar di bawah jagaan beliau. Tentang taraf keluarganya sebagai waris keturunan Raja Berayun ini telah disahkan pemegang nasab keluarga Nasution di Sumatera atas jemputan mereka. Lihat http://merahsilu.blogspot.com/2011/05/soreh-di-rumah-raja-allang-kaitan.html .

Adapun saya mencari cerita Raja Allang dan Raja Berayun ni pun demi memenuhi hajat seorang saudara lain. Tidak ada keperluan dari pihak saya walau sedikit pun untuk mengetahui lebih kerana saya sendiri berasal dari keturunan diraja yang lebih afdhal dan pekat daulatnya berbanding Raja Berayun mahupun kerabat diraja Selangor. Terima kasih atas tawaran. Saya tidak perlu berjumpa waris saudara dan tidak berminat. Harap saudara lain kali gunakanlah perkataan yang elok. Janganlah memperlekehkan kewibawaan orang lain.

Anonymous said...

assalamulaikum. terima kasih kerana menjawab. hanya ingin saya kata klw sekadar en lihat salah silah yg telah en tengok tu saya pun ada juga. nama saya pun ada di dlm salah silah itu. saya bukannya menpertikai kewibawaan dan keturunan en yg lebih pekat itu hanya saya ingin menegakkan kebenaran yg disembunyikan oleh raja alang bin raja ali selama ini. maafkan sekiranya kata2 saya ada menyinggung perasaan en. sekian wasalam.

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Hmm... nampaknya seperti ada pertikaian antara keluarga belah saudara dengan keluarga Raja Firdaus dan Raja Allang. Adapun komen saudara sebelum ini tidak menyinggung saya, cuma saya rasa agak kasar dan tidak patut ditujukan pada Noor's Collections malah pada sesiapa pun. Tentang darah keturunan saya, saya cuma menyebutnya untuk memberitahu tidaklah saya terhegeh2 menyelidik nasab keturunan orang lain kerana tidak perlu bersandar atau menumpang tuah keturunan lain kecuali untuk menolong seorang saudara mencari nasab belah bapanya. Selain itu kami cuba merungkai kaitan nasab Raja Berayun dengan Raja Billah dan Raja Asal di Perak, apakah ada kaitan juga dengan nasab raja-raja Dinasti Bugis di Aceh.

Saya tidak tahu apakah yang disembunyikan Raja Allang. Apapun saya tidak mahu terlibat dalam pertikaian orang lain apalagi mahu dijadikan tukang bercerita sejarah versi sesiapa pun. Sebaliknya saya akan menerima segala usaha untuk merapatkan silaturrahim daripada mana2 pihak dan akan menceritakan apa yang saya sendiri dapat melalui satu2 pertemuan. Salam Ramadhan.

Anonymous said...

kah.....kah....kah... hai raja firdaus , awak tu anak angkat je..

Anonymous said...

salam mengapakah menggunakan name samaran tidak menggunakan nama sendiri ape yg ditakutkan kalau saudara itu yg sebenarye keturunan raja berayun berikanlah name sendiri saya pu keturunan raja berayun ibu saya name raja zaitun(che yun) b.raja mohammed b. raje alangb. raja berayun

Anonymous said...

kalau tak kenal keturunan saye jgn cakap sembaragan bole jadi ayah ibu saye pun raja mohammad lain kali gunakan name sendiri untuk membuat komen saya cicit raja alang yg pertama sampai ke tanah maindailing org yg bergelar MANGARAJA yg ade di terengganu itu sebnarye org yg kedua sampai ke sana yg dibawa oleh RAJA HAJI ABD KARIM B. RAJA HAJI ALI B. adelah abg yg tua kpd RAJA HAJI ALANG dia yg byk tahu tentang keturunan RAJA BERAYUN bole jadi buku yg ade pd awak itu drpdnye

Anonymous said...

saya ade gambar raja alang dan isteri..ada dirumah saya..nenek saya anak kepada raja mohamed bin raja alang bin raja berayoun..tapi name saya xde megat or raja..ade abu je kat pangkal..hehe

Anonymous said...

kalau betul awk ade gmbr yg di nyatakan serta salasilah sahih sila la berjumpe dgn saya itu pon kalau sudi sy sedia menanti gambar tu pon saya ade siap ngan gmbar raja berayun skali pasal nama awak yg x de name megat or raja tnyela kedua ibu bapa awak mereka lebih tahu kenapa

Anonymous said...

siapa name nenek kamu dan siapa kamu sebenarye? mengapa nk sembunyi? terus terang jela kalau berada di pihak yg benar tunjukan diri kamu yg sebenarye (kalau berani)

Anonymous said...

oopps sorry bukan abu tapi abdul, tiga abdul , abdul wahab , abdul wahid dan abdul wahub kah.....kah..kah... dan awak firdaus abdul apa pulok? samdol kot? khe..he..he..

Anonymous said...

ooohhhhhhhh, rupa2nya raja firdaus anak angkat je... nak tanya sikit ni, dia kata mak dia raja, tapi nama awak firdaus betul ke pada pangkal nama sepatut ada RAJA? cer citer sikit , nak tahu juga? jgn marah, hanya nak tahu citer yg benar je......

Anonymous said...

setakat salah nama x yah nk tulis kt cni kalau rase dirinye anak jantan meh la jumpe face to face diri sndiri x nak ngaku pengecut punya org

Anonymous said...

nk tahu sebenar meh la jumpe saya kalau sudi ( kalau berani)

Anonymous said...

marah ke? kah..kah..kah.. apa kata awak firdaus masuk rancangan raja lawak, gerenti menang, hmmm ......anak angkat yg bermegah tanpa segan silu, ha..ha..ha..ha..ha..

Anonymous said...

kalau rase diri tu hebat sgt meh jumpe x yah nk komen kt blog ni uat semak je ko pon org yg pengecut potong lu punya kasi anjing mkn

Anonymous said...

itu lah mentality anak angkat yg ingin saya tunjuk kan kepada sesiapa yg membaca blog ini, untk pengetahuan pembaca blog ini , saya ingin memberitahu kepada semua org bahwa emak firdaus itu betul keturunan raja tapi ayah nya itu tak ada nama raja pada pangkal namanya, ini bermakna nama "RAJA FIRDAUS" sepatutnya tidak and nama raja di pangkal nama. dia mengaku yg emak nya raja tetapi dia malu utk menyatakan yg ayah kandungnya itu hanya org biasa sahaja. utk pengetahuan pembaca blog ini ayah kandung firdaus masih hidup lagi.
hai firdaus awak malu ke bila awak tahu yg ayah kandung awak tu tidak ada nama raja? Pada ayah angkat awak ,tlg sampai kan pesanan ini " WHAT GOES AROUND ,COMES AROUND"

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

slm sy raja haji abd karim b raja haji ali cucu raja alang yang tertua aku lihat apa masalah kamu ni samada firduas itu anak angkat atau tidak ada dia menyusahkan kamu? sungguhpun dia anak angkat ayah angkat dia adalah sepupu mak dia. jika benar kamu dari darah keturunan raja alang jauhilah sifat hasad dengki kerana itulah sifat sebenar keturunan raja alang.

Anonymous said...

LOOK WHO'S TALKING

Anonymous said...

ko nk tunjukkan perangai org yg x betul diri sendiri pon x betol walaupon org tua yg bergelar bapa kandung pon yg x amik kisah dgn ank2 pas tu kawen baru senyap je hilang kan diri itu nk panggil bapak die x layak jadi bapak biar bapak yg skrg lbh bagus dr die kpd yg begelar bapa kandung tlg sampaikan pesanan ini rumah kata pegi kubur pnggil mari

Anonymous said...

kah..kah...kah. kelakar nya dia ni. penuh emosi nampaknya.

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

bukan emosi tapi endak ajar bukan yang kurang ajar engkau ada dengar yg fidaus x megaku ayahnya sendiri kalau tidak e2 satu fitnah selama hidup aku sebelum ini aku tak pernah jumpa keturunan raja mohamed begitu kurang ajar aku pernah hidup dengan mereka di rumah chow kit road lagi. yg engkau sakit hati dgn firdus sangat aku tak faham engkau tahu firdaus itu ada kak di buat anak angkat juga ini bermakna dua org anak raja zaitun itu yg engkau ckp nenek engkau ada dua anaknya d bela orang lain chermin diri engkau dulu

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

apa engkau dpt engkau cerita dlm blog ini engkau burukan keluarga engkau sendiri tak perjadi dlm keluarga raja alang ini pertama kali terdapat budak yang kurang ajar aku tak sanggup mendiamkan diri tolonglah ajar ini menjaga lidahnya kalau tak tahu apa diam jangan tunjuk ajar

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

apa engkau dpt engkau cerita dlm blog ini engkau burukan keluarga engkau sendiri tak perjadi dlm keluarga raja alang ini pertama kali terdapat budak yang kurang ajar aku tak sanggup mendiamkan diri tolonglah ajar ini menjaga lidahnya kalau tak tahu apa diam jangan tunjuk ajar

Anonymous said...

kah...kah..kah..kah

Anonymous said...

pengecut org ni setakat kt blog bole la gelak kalau jumpe blm tentu la hidup ke tdk org tunggu mase je

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

salam aku tak tahu apa masalah kamu dengan firdaus aku tidak pula dengar yang dia tak ayahnya sendiri tak tahu dimana engkau dapat cerita ini engkau tahu tak kakak yang tua firdaus di bela oleh orang lain.

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

slm sy rasa x puas hati bila ada d antara keterunan raja alang berseliseh faham. saya kepada kamu yg kamu dpt thu fridaus x mengaku ayahnya sendiri dari siapa adahkan dari ayahnya atau adik beradiknya tolonglah jelaskan saya akan bawa perkara ini kepada mengaraja raja uda untuk d selesaikan takda faedahnya perkara ini d panjang-panjangkan.

Anonymous said...

saya dah kata apa yg nak dikata dan pada saya jawapan yg diberikan pun menarik juga maka selesai lah tugas saya. kalau ada yg tak puas hati tu sabar je le. lagi pun mlm ni saya dah nak keluar negeri.jadi hari ni last day saya buat comment. terimakasih atas jawapan2 yg sungguh menarik itu dan saya ucapkan selamat maju jaya.

Raja Hj Abd Karim b Raja Hj Ali said...

alhamdulillah kalau dah selesai baguslah kalau kamu pergi ke luar negeri untuk belajar saya doakan supaya kamu berjaya.

Anonymous said...

biarla sampai x balik2 lg bagus menyusahkan org je

Jenut TN said...
This comment has been removed by the author.
Jenut TN said...

saya takde kena mengena dalam urusan keluarga disini, cuma saya tertarik baca kisah2 lama dan sejarah serta salasilah keturunan diraja yang ada. amatlah malang apabila ada yang menggunakan bahasa kasar hanya kerana ego dan ketidakpuasan hati kepada seseorang.

elakkan dari perselisihan yang tidak perlu.

Anonymous said...

betul tu En. Meor saya pun disini hanya sebagai membaca blog... sedih melihat situasi ini.... apa2 pun saya ada terbaca salah satu comment diatas mengatakan ada menyimpan gambar Raja Berayun... boleh agaknya saudara menepek barang sekeping dua gambar beliau...teringin juga saya tuk melihat gambar penglima besar selangor suatu masa dulu....dan boleh saya tahu siapa "Mangaraja Raja Uda" tersebut...dan bagaimana beliau boleh mendapat gelaran Mangaraja itu.

Anonymous said...

insyallah nnnti saya akan lampirkan gambar itu berkenaan dgn mangaraja raja uda sy kurang pasti kalau ndak tahu selanjtnya hubungi en. RAJA HAJI ABD KARIM die adlh bapa saudara yg sulung mngkin die tahu

Anonymous said...

Terima kasih...im looking forward tuk gambar Panglima Besar.

Anonymous said...

masih menunggu gambar Raja Berayun dipostkan :(

Anonymous said...

salam sy terlupa nk upload gmbr tu tapi saya ade simpan gmbr tu di PC ade x FB ke nnti saya send kn gmbr tu kt situ

Anonymous said...

mungkin org akan mengatakan saya ketinggal zaman tp maaf saya tak punya fb

Anonymous said...

salam x pe kalu ade e mail nnti sy postkan gmbr tu

cg MAI said...

Salahsilah Raja Allang dan Raja Berayoun perlu ditelusi bagi mengungkap pembukaan Kuala Lumpur dan Kajang.
Sejarah Melayu sering digambarkan tentang perpecahan. Oleh itu, usah dikusutkan perkara yang kusut. Ingat perumpamaan orang tua-tua, dalam menyelesaikan masalah iaitu tarik rambut dalam tepung. Rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.

Cuma kalau tahu patang larang keturunan Raja Berayoun.. baru betul.. Agak-agak apa ye..?

Anonymous said...

salam setahu sy tiada pntang larang kalu ingin salasilah tersebut cuma sy ingin tahu siapakah saudara @ saudari yg bertanya?

Cg Mai said...

Patang larang tu, hanya ada kisah disebalik kisah. Cuba tanya, ayahanda Raja Karim...mungkin terjawab..saya orang kecil yg pastinya terpinggir untuk dibicarakan.

Anonymous said...

setahu sy pntg larang yg disebaliknye itu seingt hanya buah pisang yg berwarna merah yg selainnye sy kena bertanye dgn ayahnde raja karim

Cg Mai said...

Cuba-cubalah, bertanya pada mereka yang katanya mengakui bahawa semuanya mereka tahu?

Dalam rantaian sejarah dimana kaitannya Raja Berayun dengan Kesultanan Selangor.? Adakah menerusi hubungan antara hamba dengan raja atau hubungan kekeluargaan.? Dari generasi mana yang menjalinkan hubungan kekeluargaan.

Kenapa berlakunya Penghijrahan ke Semenanjung Melayu?

Kenapa pula,(jika benar) makam Raja Berayun disemadikan di kaki bukit jugra atau muara sungai?

Dulu JAIS, pernah buat serbuan, mendakwa kubur tersebut kosong ? Waris perlu siasat supaya warisan generasi tersohor ini ditelan arus tamadun dunia...(renung dalam-dalam maksud saya.)

Rupa-rupanya banyak lagi persoalan yang perlu dirongkai dalam menelurusi rentetan sejarah warisan Raja Berayun...

sekadar mengingatkan...belajarlah dari Sejarah Melayu, atau Salalus Salatin...kitab lama

Salam dari saudara seagama.

Cg Mai said...

Semoga ada yang dapat menghasilkan buku Sejarah dan Peranan Raja Berayun dalam membina asas kepada Sejarah Malaysia Moden khususnya dalam pembukaan Kuala Lumpur dan Kajang. Semoga satu perspektif baru dapat dilakari dalam merungkai sejarah pembukaan Kuala Lumpur dan Kajang. Sejauhmanakah warisan yang ditinggal terus menungguli Sejarah Moden Malaysia...? Dapatkah ini terjawab ? atau adakah ia hanya terus menjalin lipatan sejarah yang sukar terjawab.

Anonymous said...

salam sy ingin bertanya kpd saudara keris pemenrintahan kerajaan selangor skrg ini asal dr mana? dan mana buktinya yg mengatakan JAIS makam itu kosong? suatu kemusykilan

Anonymous said...

email saya ct_rrina@yahoo.com.my .... looking forward untuk melihat wajah penglima besar... :)

okeh said...

salam,

saya amat berminat terhadap sejarah.
saya ingin bertanya,
adakah raja alang ini pernah dilantik sebagai forest ranger di Hulu Langat?

Baharom Nasution said...

Saya berharap ada penulis yang merakamkan sejarah Raja Berayun dibuat dengan terancang. Buatlah fakta biar jelas, sementara waris Raja Alang, Raja Berayun masih hidup lagi eloklah dibuat susulan dengan keluarganya dan bukukan pengkesahan sejarah...beharga ini.

Royal Image said...

ass'kom.. ayah serta abang sekelian..

saya benar2 dukacite bile melihat komen ayahanda serta abg2 sekelian yg begitu teruk yg pernah anakanda lihat sebelum nie.. Jgn laa kerna hal darjat atau keturunan Raja Alang.. kite seagama bergaduh..

Inikah sifat keturunan raja.. cube buka minda dan fikiran ayahanda dan abang2 sekelian..

Maaf laa banyak2 jikalau kata2 saya ini menyinggung perasaan ayahanda serta abang2 sekelian..

walaupon saya tidak berapa pasti raja alang ada hubung kait dgn saya atau tidak.. Tapi apa yg pasti makan moyang saya iaitu

YTM Raja Mahmud ibni almarhum sultan muhammad shah (Raja Muda Selangor)

Telah dimakamkan di sekitar makam raja alang..

sebelum saya mengundur diri saya ingin sedekahkan al-fatihah buat kesemua ahli kubur di jalan ampang..

Al-Fatihah..

Ass'kom

w_jumlat@yahoo.com said...

salam semua,untuk pengetahuan pihak tuan2 dan puan2,makam raja alang telah diservis dan dibaiki baru2 ini oleh kami.silalah datang untuk menziarah makam tersebut.alfatihah untuk baginda.

wazir yang mulia said...

saya ingin sampaikan bahawa masyarakat mandailing di tanah asal iaitu kabupaten mandailing natal telah diperlekehkan oleh pemerintah indonesia kerana terlalu dengan batak maka haruslah keturunan raja berayun belah mereka jangan bertikam lidah mengenai salasilah keturunan

Unknown said...

Salam.. Saya baru terbaca tentang blog ni dan nampak macam menarik. Agak ramai juga ye yang komen disini berketurunan raja alang. Arwah nenek saya raja hasnah binti raja alang. Tapi status keturunan raja tu habis setelah arwah nenek saya kahwin dengan atuk saya yang berdarah bukan raja. Dan lahirlah ibu saya yang namanya bukan raja dihadapan.. Dan seterusnya lahirlah pula saya.... Ibu saya pernah beritahu yang pusara moyang saya berada di jalan ampang. Tapi saya tidak pernah pun pergi ke sana

Raja Anuar bin Dato'Raja Mohamed said...

Salam,saya ingin bertanya kpd yang mengatakan bahawa makam ym almarhum raja alang bin almarhum raja barayun telah dibaiki oleh kami ...saya ingin bertanya siapa kami itu..?...sbb setahu saya makam almarhum raja alang di baiki oleh saya sendiri raja anuar bin dato' raja mohamed bin raja alang bin raja barayun ..(cucunda kpd raja alang) dan makam nenda saya fatimah binti mohamad di buat baru oleh bonda saya datin hajah norkedah binti mohd ali (isteri dato' raja mohamed bin raja alang bin raja barayun ) ..terima kasih

Unknown said...

Saya meneganli Raja Anuar Bin Dato' Raja Mohamad, benarlah kata beliau itu. Beliau adalah salah satu cicit waris yang sohih daripada keturunan Raja Alang.

Anonymous said...

Maaf.mksd sy ialah kontraktor ug diupah iaitu pkck damhore dan saya(adikny pkcik damhore)

Anonymous said...

salam menjengah, tertarik baca salasilah dan perkongsian di blog ni.. teruskan menyelongkar sejarah melayu.. bertikam lidah itu tak dapat dielak, harap tidak memecah belah dan berpanjangan sudahlah..

saya rakyat marhaen tak ada mana2 keturunan raja

Unknown said...

tadi sy ada post komen tapi ntah... takpe sy post lagi sekali..

Nama saya Tengku Ahmad Syarbalah As-Syafie Bin Tengku Mohd Shahid. Nama bonda saya Raja Fauziah Hanim Bin Raja Haji Abdul Karim.
Raja Haji Abdul Karim Bin Raja Haji Ali tu datuk saya yg saya hormati dan sayangi. Secara langsung Raja Alang Bin Raji Ali dan juga Raja Firdaus tu related dgn saya dan mungkin kebanyakkan dari anda disini juga. Saya kenal Raja Firdaus itu dari kecil sewaktu sama2 menunaikan umrah pada tahun 1995. Jadi kutukkan dan hinaan terhadap Raja Firdaus tu mmg menyingung perasaan saya.

Just nak kongsi n luahkan sikit apa yg sy rasa baru2 ni.
30 September 2014, salah seorang dari nenek saudara saya Raja Salwa Binti Raja Ali telah meninggal dunia, saya kurang pasti dgn ejaan nama sebenar sbb dari kecil sy panggil arwah dgn nama Nda Lawak. Sewaktu pengembumian itu jauh di sudut hati kecil sy ni rasa sedih dan kecewa, kebanyakkan yg hadir itu saya xkenal dan xpernah jumpa walaupun kebanyakkannya adalah saudara mara kita sendiri. Jadi sy mengambil kesempatan ini untuk berkenalan dgn sesiapa yg sudi, boleh add FB sy TENGKU AHMAD SYARBALAH.

Terima Kasih Semua, Harap yg menghina firdaus tu ialah salah seorang mangsa MH370 atau MH17 :). please jangan reply kalau dia komen lagi TQ.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum, nama saya Nurul Husna Bt Mohd Kamil pelajar tahun 3 architecture IIUM, Gombak. Dalam kulliyah kami mempunyai subjek yg dipanggil HERITAGE STUDIES utk mengkaji bangunan2 sejarah malaysia terutama Masjid. Masjid yang dipilih lecturer kami MASJID RAJA ALANG, HILIR BERANANG. Oleh itu kami ingin menkaji salasilah raja alang supaya boleh menemui bangunan2 laen yg dibina bawah kuasa, zaman atau pemerintahan beliau..saya terjumpa nama tuan dlm blog http://artmelayu.blogspot.my/2011/04/makam-tomb-of-raja-alang-ibni-raja.html harap boleh beri pencerahan dan kerjasama..kalau sudi..tuan boleh contact email saya: senahnana@gmail.com

Johan said...

Barulah saya faham kenapa Revolusi Sosial di kepulauan Sumatera dan pulau-pulau yang lain berlaku....perangai raja.

Unknown said...

Sama la...saya cucu pada raja mohammed

Unknown said...

Nenek saya isteri pada raja mohammed raja berayun

Unknown said...

Nama nenek saya norkhedah mohd ali isteri kepada raja mohammed raja alang

Y.M TENGKU SHAFIZ RULLAH AS SYAFIEE said...

Saya bersependapat dengan adinda saya Tengku Ahmad Syarbalah.

Terima Kaseh kerana Membela maruah saudara2 kita dengan akal fikiran bukan nafsu.

zaiakmal said...

Padomu Na Marotak, Palagut Na Marserak

Unknown said...

Nenek saya ialah cicit kpada raja alang

Unknown said...

Nama mak saya raja halimah binti raja alang

PUTERI PRINCESS MORIN said...

Cousins