-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Friday, June 20, 2008

Masjid (mosque of) Abasiah, Bagan Datoh...

Assalamualaikum. Sampai masanya untuk memecah kesunyian di sini setelah 2 minggu tidak membuat posting. Mari!
Peace be upon you. Now came the time to break the silence here after 2 weeks not making any postings. Come!

Pada 25 Mei lalu saya telah pergi ke Bagan Datoh, Perak lalu terlihat masjid ini...

On the last 25th May, I went to Bagan Datoh, Perak and saw this mosque...


Rekabentuknya ternyata menarik lalu saya serta seorang sepupu dan rakannya pun singgah sebentar...

Its design prove to be interesting and so me and a cousin and his friend decided to stop for a while...


Lagipun kami perlu menunaikan solat Zohor dijamakkan dengan solat Asar...

Besides we have to do the Zohor prayers combined with Asar prayers (both are obligatory day-time prayers for Muslims)...


Pada saya, yang paling menarik adalah rekabentuk seperti lidah tergantung yang terdapat pada sudut bumbung. Tetapi tidak seperti di masjid-masjid lainyang terdapat rekabentuk ini di mana ia adalah ukiran kayu, di masjid ini pula ia dibuat daripada kimpalan besi!

For me, the most interesting thing about this mosque is the tounge-like designs hanging from the corners of the roof. But unlike in other mosque where I found the same sort of design made by carving wood, the one here on the other hand is made from metal cuttings and weldings!


Kami masuk ke dalam untuk bersolat. Baru kami tahu nama masjid ini ialah Masjid Abasiah...

We went inside for our prayers, That's when we found out the name of the mosque is the Abasiah mosque...


Melihatkan sejadah dengan rupa "masjid mata" ini saya tertawa sendirian. Dalam pada itu saya tertanya-tanya, apakah nama masjid ini diberi sempena seorang yang bernama Abas? Atau ia sepatutnya dieja sebagai "Masjid Abbasiyah" kerana mengingatkan kerajaan Daulah Abbasiyah yang pernah memimpin ummah lebih 700 tahun lalu?

Looking at the prayer mat which has the look of "eye mosque" (just my own imagination... What if mosque have an eye each on top?) made me laugh by myself. At the same time, I'm wondering if the name of the mosque is given based on someone whose name is Abas? Or maybe it should have been spelt "Masjid Abbasiyah" (mosque of Abbasiyah) in remembrance of the Daulah Abbasiyah (Abbasiyah family) who used to rule the Muslims more than 700 years ago?


Apapun, memang masjid ini menarik... Dan saya pula lega dapat memecah kesunyian di sini dengan gambar-gambar ini. Sekian! :]

Whatever, the mosque is indeed interesting... And me on the other hand do feel relieved after breaking the silence here with these pictures. That's all! :]

6 comments:

zam said...

Salam.

Saya pernah singgah di masjid ini tahun lalu. Diluarnya ada nama Majid Sg. Nipah Baroh diasaskan pada tahu 1903.

Saya rasa bentuk kubah di atas baru sahaja diubahuai kerana kebiasaan masjid Melayu lama tidak berkubah bawang tetapi hanya kubah atap tumpang.

Di kawasan sekitarnya ada lagi beberapa masjid lama yang rekabentuknya hampir sama yang saya percaya umurnya juga lama-lama belaka...

Rumah Melayu lama yang indah pun banyak di kawasan ini...

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Yep, feedback yang menarik. Memang kat area Bagan Datoh tu banyak rumah-rumah lama terutama dengan ukiran "lidah tergantung" tu. Teruskan memberi input yang berguna Zam. Selamats! :]

zam said...

hehe... Abg MS tertukar lagi. 'lidah terjulur' le. :P

Radzi Sapiee said...

Le... Aku ikut je apa yang keluar dari kepala... Ish, asyik lupa je... Layan aje le, hehe! :]

zam said...

ok la layan je.

Sebenarnya sikit sangat yang saya tahu tentang Bagan Datoh ni. Terutamanya dari segi taburan sub-etnik Melayunya... Bugis, Jawa, Melayu atau lain-lain xberapa saya tahu... Kalau Abg MS ada info boleh cerita sikit?

Al-marhum datuk saya pernah jadi pegawai kastam di sini tahun 50an dulu. Sengaja saya ke pekan Bagan Datoh ni nak tengok tempat kastam tu. Ternyata ada bangunan baru tapi sudah tidak beroperasi lagi, yang ada cuma Jabatan Laut...

anggun said...

Salam..

Betul Zam, ada Bugis Jawa N melayu..ada juga yg Arab2 juga.
Di Bagan Datoh,respek sama itu kanak2..w/pun baru berumur 5 tahun,bahasa pertuturan antara rakan2 juga dgn org tua mereka byk guna bahasa jawa. Jika di tempat saya, kanak2 juga org dewasa sudah tidak berapa tahu or tak tahu langsung bahasa jawa ni..isltilah muda "sitik-sitik wae"..