-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Tuesday, August 17, 2010

Akhirnya, makam Sultan Malikus Salih waktu siang (At last, tomb of Sultan Malikus Salih at daytime)

Assalamualaikum. Artikel ini sepatutnya dibuat nanti, apabila siri penceritaan di blogspot CATATAN SI MERAH SILU sudah masuk ke bahagian yang berkaitan. Namun memandangkan ia akan menjadi artikel ke 393 di sini, saya rasa elok ia dilepaskan lebih awal...
Peace be upon you all. By right this article should only be made later, when the storytelling at the blogspot CATATAN SI MERAH SILU has reached the relevant parts. Still looking at the fact that it would become the 393th article here, I feel it is good to release it earlier...


Ini adalah kompleks makam Sultan Malikus Salih, pengasas kerajaan purba Samudera-Pasai.

This is the tomb complex of Sultan Malikus Salih, founder of the ancient kingdom of Samudera-Pasai.


Setahun lalu saya telah membuat artikel bertajuk Makam (tomb of) Sultan Malikus Salih! yang memaparkan keadaan makam waktu malam. Baru kini saya dapat menunjukkannya waktu siang, berdasarkan lawatan yang dibuat pagi 29 Januari 2010.
A year ago I have made an article titled Makam (tomb of) Sultan Malikus Salih! which shows the condition of the tomb at night. It is only now I could show it during daytime, based on a visit made morning of 29th January 2010.



Baru kelihatan maklumat ini yang menyebut baginda memerintah 1270-1297 Masihi. Turut tercatat sedikit maklumat tentang Sultan Malikus Zahir yang dikatakan anakanda baginda.
Only now could be seen this information which says his majesty ruled 1270-1297 AD. Also written is a bit of information on Sultan Malikul Zahir who is said to be his son.


Inilah makam Sultan Malikus Salih. Di kiri adalah makam Sultan Malikul Zahir.
This is it the tomb of Sultan Malikus Salih. On the left is tomb of Sultan Malikul Zahir.




Untuk pengetahuan, baginda dikenali sebagai raja yang kuat agama lagi salih dan bertaraf wali.
For information, his majesty is known as a king who has strong religious conviction also pious and has saintly status.





Al-Fatihah untuk Sultan Malikus Salih...

Recital of the Fatihah verses (opening of the holy book Quran) for Sultan Malikus Salih...


1 comment:

Harleny Abd Arif said...

Salaam...

Perkongsian cerita dalam siri ziarah ke makam Sultan Malikus Salih pada 02 Oktober 2009...

Kunjungan ke Makam Sultan Malikus Salih di Samudera Pasai hampir setahun yang lalu memberi iktibar yang amat mendalam dalam diri. Selain matlamat utama menjejak mihrab masjid tua di wilayah Acheh, saya mengambil peluang berziarah ke makam almarhum. Oleh kerana saya dan team yang lain tiba pada waktu tengah hari jumaat, maka saya harus menunggu jurukunci (penjaga makam) pulang dari mengerjakan solat jumaat. Hal demikian adalah kerana, kompleks makam tersebut dijaga oleh seorang jurukunci. Justeru, sementara menunggu kepulangan jurukunci dan ahli lain pulang dari masjid berdekatan, saya menumpang rehat di kedai runcit yang jaraknya lebih kurang 10 meter dari lokasi kompleks makam. Kesempatan yang ada dimanfaatkan sebaik mungkin dengan menemubual pemilik kedai tersebut tentang bencana tsunami yg melanda 5 tahun lalu.

Menurut pemilik kedai, desa tersebut mempunyai lebih daripada 120 buah rumah. Namun hanya 20 lebih buah rumah yang terselamat daripada dihancurkan ombak tsunami. Walaupun peristiwa tersebut telah lama berlalu, namun mereka masih trauma setiap kali mengenangkan tragedi yang mengorbankan banyak jiwa dan harta benda. Sehingga ke hari ini, tempias tsunami masih dirasakan. Angin yang bertiup kencang, ribut, hujan lebat dan bunyi ombak sahaja sudah membuatkan mereka rasa gerun dan cemas. Allah campakkan rasa ketakutan dalam hati sehingga kebimbangan membelenggu diri mereka. Rasa takut dan bimbang membuatkan mereka tidak putus-putus berzikir dan berdoa sepanjang masa dengan harapan dijauhkan daripada bala menimpa.

Namun, apa yang membuatkan saya benar-benar insaf apabila pemilik kedai tersebut mengatakan bahawa apa yang berlaku punyai hikmah agar manusia lebih dekat dengan Allah. Setelah apa yang berlaku, mereka lebih bermuhasabah diri. Tragedi tsunami berlaku sekitar jam lapan lebih pada pagi hari minggu. Jadi anak-anak pada masa tersebut berada bersama keluarga di rumah. Cuba bayangkan sekiranya tragedi tersebut berlaku pada hari persekolahan. Bagaimana situasi anak-anak Acheh pada masa tersebut? Dapatkah kita bayangkan pula sekiranya bencana tersebut berlaku pada waktu malam? Subhanallah, lihatlah betapa hebatnya perancangan dan pelaksanaan Allah. Dalam kepedihan tersembunyi rahmat dan kasih sayang Allah.

Pengalaman jurukunci makam yang terselamat dari ombak tsunami turut dikongsi bersama team kami. Tidak semua penduduk kampung (terutamanya golongan tua) sempat lari menyelamatkan diri ke lokasi lebih tinggi dan selamat. Beliau yang lebih 20 tahun menjaga makam tersebut nekad masuk ke kompleks makam Sultan Malikus Salih bersama beberapa orang penduduk dan pelajar pesantren (sekolah pondok) berdekatan. Dengan zikir dan doa yang tidak putus-putus, mereka hanya bertawakkal kepada Allah. Hidup dan mati diserah bulat-bulat kepada Maha Berkuasa. Soal ajal di tanganNya, selaku hamba yang kerdil hanya pasrah dengan ketentuan Ilahi. Jika ajal sudah menjemput, tidak mungkin dapat ditunda atau dipercepatkan walau sesaat pun.

Dalam ketakutan yang amat sangat melihat ombak besar dari kejauhan, tidak dapat tidak, mereka harus juga berdepan dengan apa yang berada di hadapan mata. Apa yang terjadi? Maha Suci Allah…dengan IzinNya, ombak besar tersebut terbelah dua sehingga sedikit pun tidak masuk ke dalam makam tempat mereka berlindung. Siapa yang berlindung di dalamnya? Sebahagiannya adalah golongan tua, anak-anak yatim dan pelajar sekolah pondok berdekatan yang sentiasa basah bibirnya dengan zikir dan doa. Terpeliharanya kompleks makam dari hancur binasa juga tidak dapat disangkal lantaran di dalamnya bersemadi jasad seorang sultan yang soleh iaitu Sultan Malikus Salih. Baginda adalah raja pertama dari Kerajaan Islam di Samudera Pasai.