-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Thursday, August 09, 2007

Kesan Aceh di Yan, Kedah? (Aceh remains in Yan, Kedah?)

Beberapa hari setelah meninggalkan Kuala Muda, saya telah pergi ke Yan, Kedah. Saya pernah diberitahu bahawa pekan dan daerah berhampiran pantai di kaki Gunung Jerai ini telah dibuka oleh orang-orang daripada Aceh lebih 100 tahun dahulu. Mungkin bangunan-bangunan yang dipaparkan di sini menggambarkan budaya serta seni orang Aceh? Untuk cerita berkaitan, masuk ke blogspot berbahasa Inggeris BERPETUALANG KE ACEH atau pergi terus ke The surau of Kampung Setul, Yan... , Yan again... The call of Gunung Jerai... dan In Yan to find the Aceh connection....
A few days after leaving Kuala Muda, I went to Yan, Kedah. I was told than this village and district near the beach at the foot of Gunung (mount) Jerai was opened by people from Aceh more than 100 years ago. Maybe the buildings featured here potray the art and culture of the people from Aceh? For related stories, enter the English blogspot BERPETUALANG KE ACEH or go straight to The surau of Kampung Setul, Yan... , Yan again... The call of Gunung Jerai... and
In Yan to find the Aceh connection....
Sebuah rumah yang agak ringkas di Kampung Aceh, Yan...
A rather simple house in Kampung (village of) Aceh, Yan...


Sebuah lagi rumah di situ yang ringkas tetapi agak menarik...

Another house there which is simple but rather interesting...


Surau Kampung Aceh...

Surau (small praying hall) of Kampung Aceh...


Pemandangan di dalam surau...

The view inside the surau...


Sebuah rumah Melayu lama di sebelah Surau Kampung Aceh... Cantik kan? Perhatikan ciri-ciri kegemaran saya... Ukiran seperti lidah terjulur daripada sudut bumbung.
An old Malay house beside Surau Kampung Aceh... Beautiful isn't it? Look at my favourite feature... The tounge-like carvings jutting out from the corners of the roof.

Ini pula sebuah surau lama tinggal yang dikatakan telah didirikan oleh orang-orang Aceh...

This is an old abandoned surau said to be built by people from Aceh...


Di hadapannya terdapat sebuah kawasan perkuburan Islam dengan batu-batu nesan yang memiliki rupabentuk serupa dengan yang terdapat di sebuah kawasan perkuburan di sekitar kawasan Batu Uban, Pulau Pinang...

In front is a Muslim cemetery area with tombstones having the same designs like that at a cemetery around Batu Uban, Pulau Pinang...


Yang peliknya, surau tinggal yang dikatakan didirikan oleh orang-orang Aceh ini terletak di sebuah kampung lain di seberang jalan besar daripada Kampung Aceh. Hmm...

What is odd, this abandoned surau which is said to be built by people from Aceh is situated at another village across the main road from Kampung Aceh. Hmm...

16 comments:

84 said...

Assalamualaikum...
Selama ni sy tak pernah tau pun akan adanya kampung yang dipanggil kampung Aceh. tapi bernahkah ada kampung Aceh di Yan? yang saya tau ada kampung Boyan, kat sg buloh sana.... Terima kasih atas post ini... Mak sy kata memang ramai orang Aceh kat Yan。。。
:)

Man Yan said...

Assalamualaikum...

Terima Kasih kepada saudara yang telah memberikan satu kebaikan kepada kami penduduk kampung aceh, Yan.

Sebagai penduduk kg aceh yan. saya ingin sekali menjemput tuan sekali lagi ke KG ACEH YAN. Tapi kali ini teruslah ke KAMC ( Kampung Acheh Management Centre ) yang bertindak sebagai pusat operasi kami.

Pihak kami juga mengalu-alukan saudara untuk dapat menulis dalam satu kolum dalam BULETIN kami ( NARIT GEUTANYOE )

http://www.kemkamc.blogspot.com

Mohd Fadzlizan Bakri said...

Salam...selama ni saya tercari-cari keturunan saya...bapa saya Allyarham Bakri b. Mat dilahirkan dan dibesarkan di Kampung Aceh Yan....Terdapat ramai saudara kami disan...dihadapan surau Kg. Aceh terdapat perkuburan dimana menempat kubur nenek saya Allyarhamah Marim bt. Ariffin dan moyang saya Allyarhamah Long...Pakcik saya masih lagi menetap disan dan dikenali sebagai UCop Ayam...Teima Kasih

shafie said...

Memang ada Kg Acheh di Yan Kedah, ada juga nama kampung yg sewaktu dengannya..iaitu Kg Jawa.

clubwarisan66 said...

assalamualaikum..saya nak tanya saya dari n.sembilan dari suku aceh ada ke kena mengena atau hubungan pertalian..saya perlu mencari sejarah suku aceh ini....

tolong bantu saya

sukuaceh.blogspot.com
clubwarisan66@gmail.com

winx.bee said...

memang betul org kat kampung tu orang aceh buktinya masakan aceh yg masih lagi di sajikan, dialek aceh (loghat aceh) bagi sesetengah anak muda sudah kurang mempraktikannya.. tapi jika masih ada lagi orang lama yang tinggal di situ mungkin anda boleh tanyakan loghatnya

ano said...

salam...mmg ada kg aceh di YAN..keluarga saya berasal dari keturunan aceh..saya tinggal bersebelahn dgn kg aceh..kg yg dinamakan KG LUBUK KASAI...tak jauh dari surau kg aceh skrg...dan saya masih lagi ramai kenalan sebaya yg masih berhubung juga berasal dari kg aceh...kpd sesiapa yg ingin tahu lebih lanjut hubungi saya di ..** anonor@gmail.com..]

ano said...

saya ada bertemu dgn salah seorang cucu haji hussain iaitu shahrin hussaini..menurut katanya..haji hussain adalah pengasas atau guru pertama yg mengajar alquran di kg aceh yan...wallahhualam..

Fatihah Binti Zulkefli said...

org aceh pernah berkampung kat sini ke...n..kt ne ntah kg. ni?

Anonymous said...

Dengar citer Kaki bukit gunung Jerai nih dulu memang dah ade penghuni..kate org la saya xtau sahih ke tidak..kate nye tempat nih pernah menjadi pusat pemerintahan krajaan kedah tua sejak bratus-ratus taun yg lalu...bagi saye memang betul la kot sbb dulu negri kedah nih bkan kosong..tapi merupakan sebuah kerajaan yg agong..suatu ketika dahulu..dan diperintah oleh seorang Raja bernama Ramaunibha...

Anonymous said...

Saya teruja.. Dengan adanya blogger nie.. Kiranya dapat kembali mencari salah silah keturunan. Buat masa nie tempat rujukan kami d KAMC. Sy pun sekali sekala je cakap ahceh. Itu pun kalau balik ke umah nyak d kulim kedah...

Galuh Cendra Kirana said...

Assalam. Baru terjumpa blog ni... mudah saya kenal keturunan arwah abah saya. Arwah Tok saya (perempuan) berasal dari Aceh. Datang ke Yan dengan bapanya seorang guru bernama Cikgu Shaari (iaitu arwah tok nek saya). Arwah Tok saya bernama Wan dan kuburnya ada di Merbok. Manakala Tok nek saya disemadikan di Kampung Aceh, Yan pada tahun 1998 kalau tak silap. Dengan adanya blog ini dapatlah saya 'jalan-jalan' sambil kenal kampung nenek moyang saya ini. Salam ukhwah... :)

Galuh Cendra Kirana said...

Assalam. Baru terjumpa blog ni... mudah saya kenal keturunan arwah abah saya. Arwah Tok saya (perempuan) berasal dari Aceh. Datang ke Yan dengan bapanya seorang guru bernama Cikgu Shaari (iaitu arwah tok nek saya). Arwah Tok saya bernama Wan dan kuburnya ada di Merbok. Manakala Tok nek saya disemadikan di Kampung Aceh, Yan pada tahun 1998 kalau tak silap. Dengan adanya blog ini dapatlah saya 'jalan-jalan' sambil kenal kampung nenek moyang saya ini. Salam ukhwah... :)

Radzi Sapiee said...

Wassalam semua. Saya pun dah lama tak ke Yan. Kali terakhir rasanya 2-3 lepas kot?

hashim cucu nyak haron said...

Rujuk 21 march... Alhamdullilah keluarga sebelah nyak semuanya msh ada.. Tapi tidak menetap di yan. Nyak duk d kulim, keluarga besar nyak harun semua ada d lembah klau, raub pahang. Kalau blk yan pun blk duk d redang pasir...tp tak leh blk ke sana buat ms nie... Kerana bertugas d lahad datu, sabah. Cucu aceh d rantauan... Selamat berpuasa dan berhari raya...insyaallah

Anonymous said...

Assalammualaikum...
saya berminat tengtang sejarah acheh di kedah ....saya harap saya dapat pertolongan sesape kat sini