-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Wednesday, July 13, 2011

Makam Raja-raja Salor (Tombs of the rulers of Salor)


Makam seterusnya yang kami singgahi terletak di Salor, satu wilayah yang setentang dengan Pasir Mas.
The tomb we visited next is situated in Salor, a territory which is opposite that of Pasir Mas.




Menurut satu cerita wilayah ini pernah memiliki pemerintahan sendiri apabila seorang raja yang berasal dari kawasan sekitar selatan Thailand datang memohon untuk memerintah Salor atas perkenan raja yang memerintah Kelantan.
According to the stories this territory has its own rule when a ruler who originated from the areas around southern Thailand asked to rule Salor on the acceptance of the ruler who ruled Kelantan.


Menurut satu cerita pula Raja Salor yang pertama itu bernama Long Muda, bukan orang lain tetapi salah seorang anak Long Yunus, pengasas kesultanan Kelantan moden.
According to another story the first Raja (ruler of) Salor is Long Muda, none other than one of the sons of Long Yunus, founder of the modern sultanate of Kelantan.


Maka cukup terang ia adalah wilayah dalam Kelantan yang tetap berada di bawah raja-raja yang memerintah dari Kota Bahru, pusat pemerintahan negeri.
Thus it is obvious enough that this is a territory in Kelantan which still stays under the rulers who ruled from Kota Bahru, the centre of rule for the state.



Saya tak tahu ada berapa orang Raja Salor kesemuanya. Yang saya tahu di sekitar ini ada dua buah bangunan yang menempatkan sejumlah makam.
I didn't know many rulers of Salor there where. What I do know around here there are two buildings which house a number of tombs.


Menurut ceritanya Salor memiliki raja turun temurun sehingga ke zaman Sultan Muhammad II (memerintah Kelantan 1837-1886) di mana telah berlaku satu peristiwa yang menyebabkan seluruh kaum keluarga Raja Salor dibunuh atas perintah baginda.
According to the stories Salor had hereditary rulers up to the period of Sultan Muhammad II (ruled Kelantan 1837-1886) when a certain event happened which caused the whole family of the Raja of Salor to be executed by his majesty's command.













7 comments:

anak beringin said...

Assalamualaikum tuan,,,

Terima kasih diucapkan krn maklumat ini... Ambo yg berasal dari Kg. Salor pun tidak mengambil tahu mengenainya.. Betullah kata orang... org luar yg akan membuka jln kepada kita kpd kesedaran.. Atuk ambo sebelah emakberasal dari kg salor.

InsyaAllah bila balik ke kg akan diziarah..

Wassalam

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Silakan anak tempatan menyusur lebih jauh dan lebih mendalam. Saya ni setakat ziarah sambil berjalan lalu dapat menjenguk pun sepintas lalu... sebab terlalu ramai yang memanggil minta diziarahi... :]

lloni said...

sayapun anak tempatan di situ..kisah Raja salor tu..menyayat hati jugak tu..ada perkaitan tu..

Anonymous said...

sebenarnya ada seorang anak dari raja salor terlepas , di sembunyi dalam peti dan dibawa lari oleh dayang istana. dari situlah keluarga telah berkembang. tapi hingga sekarang masih di rahsiakan kerana takut. biarlah ia tinggal dalam lipatan sejarah itu

Unknown said...

Mohon sesiapa yang saya boleh rujuk mengenai Makam Almarhum Raja-Raja Salor. Waima, jika ada kelapangan sesiapa yang boleh berikan no tel atau email untuk ambo hubungi.

Email ambo: kip_star@yahoo.com

TERIMA KASIH diatas perhatian sesiapa yang memberi respon utk nilai sejarah bangsa Melayu terutama sejarah anak kelate.

Assalam

Unknown said...

Makam2 ni masih ada lagi dikws tanah milik arwh atuk saya.Saya sendiri pun tak pasti samada betul atau tak tapi mengikut cerita arwah itulah makamnya..waktu zaman kanak kanak saya selalu ke kebun..yg pernah saya pergi ada 4 makam dan berhampiran 2 makam tu byk kesan digali kononnya ada yg percaya terdapat harta yg dipanggil GURI MAS..Dari dulu lagi saya memang suka mengkaji sejarah

Anonymous said...

Dkt dgn kamoung je ni