-----------------------

Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.

The first three books written and published by me.

"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".

ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006

"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"

ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007

"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"

ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007

Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.

The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.

Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.

My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.

Seperti buku ke-empat saya "Rumah Azan", buku ke-enam "Kereta Api Menuju Destinasi" juga adalah buku mewah yang diterbitkan oleh syarikat Karnadya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka. Keluar Januari 2011 ia memaparkan gambar dan cerita tentang pengembaraan menaiki keretapi ke seluruh Semenanjung Malaysia berserta tempat-tempat menarik yang boleh dicapai dengan cara ini.

Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.

Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".

----------------------------

Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/

For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/

----------------------------

Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.

Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.

Wednesday, February 11, 2015

Sebuah rumah agam tradisional di Beruas (A traditional mansion in Beruas)



Esoknya Ahad 8 Februari 2015 saya dan keluarga berjalan di sekitar pekan Beruas lalu singgah di rumah lama ini.
The following day Sunday 8th February 2015 me and family went around the small town of Beruas and stopped by at this old house.


Saya difahamkan ia dahulunya milik satu keluarga kaya, kemudian dijadikan markas persatuan sejarah tempatan.
I understand it once belong to a rich family, then it was turned into the headquarters of the local history society.


Rumah ini memiliki ciri-ciri seni yang cantik.
This house has artistic traits which are beautiful.











Cuma ia sudah lama tidak diduduki dan perlukan kerja-kerja pemulihan.
It's just it has not been inhabited long and is in need of restoration works.



8 comments:

the legend said...

Saya perasan jugak rumah ni kalau lalu ke pekan Beruas.. Namun sayang rumah ni tak dijaga dan dibaikpulih. Kalau sekiranya muzium Perak boleh baik pulih agaknya ianya akan bersinar kembali, tapi atas dasar apa yang Muzium Perak perlu baikpulih.

Muzium Beruas dah ada di sana dan menjadi pusat rujukan kepada masyarakat mengenai sejarah Beruas sendiri.

Saya berharap pekan Beruas akan maju kembali setelah siapnya highway pantai barat yang mana ada exit di Beruas nanti. Dulunya pekan ni agak sibuk sebab org daripada Taiping akan guna jalan ni untuk ke Stiawan dan Lumut. Namun bila dah ada jalan baru di Segari, maka orang akan guna jalan tersebut untuk ke Sitiawan dan Lumut, ianya lagi dekat dan cepat. Maka yang terima natijahnya adalah pekan Beruas... jadi sunyi.

pQa peYca said...

This was my great great grandfather house.
Saya berstatus kan "Piut" kepada tuan rumah.
Anak-anak tuan rumah kumpul duit bersama..sorang sedikit untuk membina rumah ini. Sekarang dengarnya sudah menjadi hak salah sebuah persatuan sejarah. (sorry saya kurang pasti )..
Memang rumah ni banyak kenangan, namun disebabkan kebanyakan anak2 tuan rumah merantau dan tiada ahli keluarga lagi yang tinggal di Bruas, rumah ini terbiar...Sayang sekali. Saya akui seni melayu dapat dilihat pada rumah ini dan agak kagum melihat rumah ini msh kukuh walaupon sudah berusia beratus tahun.


Unknown said...

Dear br..i wouldlike to include this house in my next book.this book is to create awareness of value of old houses
Please inform how i can contact

Unknown said...

Diharapkan rumah ini dapat diselamatkan daripada mereput dan lama-kelamaan ianya akan musnah jika terus dibiarkan. Semoga ada pihak yang boleh tolong menyelamatkannya.

Unknown said...

Minggu lepas 18 Ogos 2018 saya pergi melawat rumah ini. Keadaan di dalamnya diruang bawah sangat semak dan kotor. Saya dapat lihat rumah ini sudah mula mereput dan terdapat kesan anai-anai sudah mulai memakan kayu-kayunya. Jika terus dibiarkan begitu saja saya rasa rumah tersebut akan musnah akhirnya. Amat sayang sekali. Amat cantik seni binaannya.

Tuan Hj Abdul Wahid, Hjh Halimah said...

this is my uncles house...they plan to renovate but needs alots of money...juta..but the prototype are ready

Unknown said...

Asalam Puan

Boleh Saya dapat definitely penerNgan sejarah rumah into

Terimakasih
DrShrn

Anonymous said...

Rumah tinggal batu bawah je. Mungkin bahagian kerawang telah dibeli oleh orang yang menghargai seni.