Sekarang mari lihat ke dalam.
Now let's have a look inside.
Wadah tambahan kepada blogspots "Catatan Si Merah Silu" dan "Berpetualang ke Aceh", khusus untuk berkongsi pandangan mengenai seni Melayu terutama senibina lama. An extension to the blogspots "Catatan Si Merah Silu" (Malay) and "Berpetualang ke Aceh" (English), specifically to share views on Malay art especially old architecture.
-----------------------
Tiga buku pertama yang ditulis dan diterbitkan saya.
The first three books written and published by me.
"Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti".
ISBN 983-42031-0-1, Jun 2006
"Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal"
ISBN 983-42031-1-x, Mei 2007
"Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?"
ISBN 978-983-42031-2-2, November 2007
Buku keempat bertajuk "Rumah Azan". Diterbitkan April 2009 oleh syarikat Karnadya dengan pertolongan Dewan Bahasa dan Pustaka, buku ini memaparkan gambar-gambar cantik berserta cerita di sebalik masjid-masjid terpilih yang boleh dikaitkan dengan sejarah Melayu Islam dan pembentukan negara Malaysia.
The fourth book titled "Rumah Azan". Published in April 2009 by the company Karnadya with the help of Dewan Bahasa dan Pustaka, this book features beautiful pictures along with stories behind selected mosques which could be related to the history of Islam and the Malays and the formation of the nation of Malaysia.
Buku kelima saya "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" diterbitkan awal 2010. Ia merupakan terjemahan buku "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" karangan Hj Muzaffar Mohamad dan Tun Suzana Othman ke dalam bahasa Inggeris untuk pasaran antarabangsa.
My fifth book "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" was published early 2010. It is a translation of the Malay-language book "Ahlul Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Kesultanan Melayu" authored by Hj Muzaffar Mohamad and Tun Suzana Othman turned into English for the international market.
Like my fourth book "Rumah Azan", the sixth book "Kereta Api Menuju Destinasi" is also a coffee-table book which is published by the company Karnadya with the cooperation of Dewan Bahasa dan Pustaka (the main Malay literary body in Malaysia). Coming out January 2011 it features pictures and stories on the adventure travelling by train to all of Peninsular Malaysia along with the interesting places which could be reached this way.
Buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" pula ada sebuah coffee-table book atau buku mewah yang ditulis, disunting, direkaletak dan gambar-gambarnya diambil sendiri oleh saya. Keluar dari kilang Oktober 2011, buku yang menggabungkan sejarah keluarga dengan sejarah tempat-tempat seperti Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar malah ada sejarah Pulau Jawa dan Inggeris sekali ini telah diulas dengan saya ditemu ramah secara langsung dalam program Selamat Pagi Malaysia di RTM1. Lihat artikel Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Sedikit isi terpilih ada dipaparkan dalam Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".
My seventh book "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" in turn is a coffee-table book which is written, editted, designed and has pictures taken by me. Coming out of the factory October 2011, this book which combines family history with history of places such as Singapura, Johor, Batu Pahat, Muar and in fact the history of the island of Java and England has been reviewed with me interviewed live in the program Selamat Pagi Malaysia at RTM1. Look at the article Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia. Some selected contents have been featured in Sneak peek "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah".
----------------------------
Untuk maklumat lanjut sila masuk http://www.merahsilu.blogspot.com/
For more information, please enter http://www.merahsilu.blogspot.com/
----------------------------
Terbaru : Siri novel "Berpetualang ke Aceh" kini boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan pergi ke mukasurat 4. Anda juga boleh taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.
Latest : The "Berpetualang ke Aceh" series of novels could now be obtained in e-book form. Enter http://www.e-sentral.com/, click general novel and go to page 4. You can also type the word "Aceh" at the search box. Or click straight Book 1, Book 2 and Book 3.
3 comments:
Salam.
Menarik tajuk ni. Kita boleh lihat senibina Masjid Agung Damsyik yang dibina pada zaman Bani Umayyah. Ia menyerap banyak pengaruh seni bina Byzantine terutamanya lengkungan (arch) dan hiasan mozek.
Senibina masjid Turki Uthmaniah juga lebih ketara. Masjid-masjid dibangunkan berdasarkan model seni bina Gereja Hagia Sophia di Istanbul.
Lihat juga masjid-masjid di China...
Salaam...
Kubah punya banyak sejarah di sebaliknya. Kita harus kembali ke zaman 2000 sblm masihi pd saat masyarakat China mula membuat sebuah kosmologi ttg bola langit. Setelah itu, masyarakat Yunani mulai berfikir bagaimana dunia ini terbentuk dan seperti apa bentuknya. Gambaran mereka sama spt masyarakat cina yg menurut Plato, "sebuah bola yg besar dgn cincin berwarna spt pelangi" Masyarakat Romawi pula menggambarkan langit sbg sebuah "bola raksasa". Perbezaan pandangan tersebut memperlihatkan bhw bentuk kubah bukan menjadi "hak cipta" dlm senibina Islam kerana turut digunapakai masyarakat/ tamadun lain di dunia. Kubah sebenarnya tidak sekadar memenuhi konsep senibina Islam tetapi memenuhi keperluan suasana ruang yang spiritual. Justeru, dlm konsep senibina, kubah adalah elemen yg telah diidentifikasi sbg sebahagian dari senibina Islam. Mengapa ianya menjadi elemen yg sangat penting dlm senibina Islam terutamanya Masjid? Kubah sebenarnya memiliki potensi untuk menjadi ruang yg secara akustik sgt luarbiasa kerana pada ruang yg mendatar, pantulan suara tidak akan menimbulkan gema. Pada kubah, gema yang kedengaran akan menjadi seolah2 berlebihan. Ini akan menjadi luarbiasa sekali jika kita berada di ruang2 masjid @ gereja kerana kita seolah2 mendengar suara bukan daripada seorang manusia tetapi dari sesuatu yg ghaib. Itulah sebabnya, banyak senibina pada abad pertengahan baik masjid atau gereja menggunakan kubah. Tentu sahaja kubah adalah sebahagian dari usaha arkitek untuk memberikan pengalaman ruang yg jauh lebih istimewa.Pengalaman ruang adalah kata kunci bagi senibina kerana ruang amat penting dlm senibina sebagaimana warna itu penting bagi seorang pelukis. Secara kesimpulannya, dapatlah dinyatakan bahawa rekabentuk kubah sebenarnya memenuhi fungsi tersendiri dlm konsep senibina. Namun, hanya falsafah yang membezakan antara senibina kubah di masjid dengan kubah di gereja. Ciri persamaan terhadap rekabentuk kubah yang wujud di antara satu masjid dengan masjid yg lain pula adalah hasil asimilasi budaya atau tamadun yg diadaptasi ke atas senibina sesebuah masjid (lihat senibina Masjid Cheng Hoo di Surabaya yg hiasan puncaknya mirip rekabentuk sebuah pagoda)
Wassalam.
Bagus, bagus. Teruskan memberi input yang berguna! :]
Post a Comment